Lindbergskan
04-06-2007, 20:26
Planterade en Doftschersmin i höstas och den såg ut att må fint hela hösten och nu i våras kom det en del gröna "bladknoppar",
men så för ca en månad sedan blev dom bara svarta och vissnade ihop, kan dom har fryst? Det kommer inga nya blad och den ser bara torr och död ut? Står lagom fuktigt och får sol från mitt på dagen och framåt. Någon som vet vad det handlar om?
Eva 33c
04-06-2007, 21:49
Det är naturligtvis jättesvårt att säga vad det kan vara. Doftschersmin är ju bland det härdigaste man kan ha.
En liten fundering jag har är detta som hände mig ibland när jag var ganska "ny" på detta med att plantera. En krukodlad buske som man köper sent på säsongen kan vara ovillig att växa ut ur "krukformen" (sk rotsnurr, mer eller mindre), vid plantering på hösten så är det ju inte så lång tillväxttid kvar heller innan den avmognar och går i vila så den hinner inte etablera sig ordentligt på växtplatsen. Speciellt om man som jag bor i zon 5 eller mer. Men den klarar sig under hösten sas på sin "krukjord" så man tänker inte på det. Sen kommer våren och den börjar grönska men då börjar det tryta med näring och vatten tillförseln, även om jorden runt klumpen är fuktig så har den kanske väldigt lite rötter som växt in där. Den måste alltså passas med vatten så fort den börjar grönska. Om du provar att gräva upp busken kommer du att märka om den har "fäst " i jorden runt im eller inte. OM det kan vara något sånt här som hänt kommer den nog inte att skjuta nya skott. Om den "bara" fryst in kan det kanske komma nytt.
Det var det enda tanke jag hade runt setta. Numer köper jag aldrig buskar för höstplantering eftersom jag gärna glömmer bort att passa dem på våren. Om en rötterna är hårt snurrade i krukan kan man riva upp den lite vid plantering för att tvinga dem till nya "banor".
Hej och välkommen hit, förstås!! Vill bara tillägga att när man köper krukodlat och det är rotsnurr i botten så ska man skära eller klippa ett kors i botten av plantan som gärna kan gå upp en bit på sidorna. (Gäller även krukväxter

) Detta gör att rötterna snabbare hittar iväg ut till vätska och ny jord.
Om man missar det så kan plantan i värsta fall liksom strypa sig själv i rotsnurret och dö.
Mvh
Fenja
Lindbergskan
05-06-2007, 19:11
Tack för svaren, för jag e verkligen helt ny när det gäller trädgård, så jag skall väll göra alla "nybörjar" misstag först. Tror ni att det går att få liv i busken igen om jag luckrar upp jorden runt om och ser till att vattna den. Vill så gärna ha kvar den på det stället jag planterade den på, planterade en Syrèn brevid och den har tagit sig jättefint.
Eva 33c
05-06-2007, 21:36
Hm...osäker...
Det är ju rätt sent på säsongen nu, frågan är om det "hinner bli nåt" även om den kommer. Kanske ska du helt enkelt köpa en ny som är grön och fin och som nu har hela sommaren på sig att etablera sig och växa till. Egentligen tror jag du tjänar på det i längden. OM du gör så, så kan du titta på rötterna på den gamla busken, ser du nya vita rötter finns det liv, då kan du kanske gräva ner den någon annanstans på "tillväxt". Du kommer också att de hurvida den har "lämnat" sin gamla jordklump eller inte.
Om du ändå vill försöka väck liv i den där den står så var försiktig med vattningen. Så länge inga blad finns dricker den just inget vatten, den får förstås inte torka ut heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.