Bee
Flera små gulliga gulsvarta nyckelpigor sitter på min ros Lac Majeau just nu. Skall jag låta dom vara kvar eller skall dom bort fort?

[attachment=3649:Gulpiga.jpg]

Inte så skarp bild men ni kanske ändå känner till den här sorten?
Piccante
Vilken läcker nyckelpiga smile.gif har aldrig sett den varianten förut. Finns flera svart/gula pigor och jag kan inte den familjen alls. Liknar mest 14-fläckig eller den 14-prickig nyckelpiga (oj så fantasifulla namn!) båda lever på buskar och prickarna flyter ofta ihop till större svarta fält. Står inte i min bok vad de lever av men de nyckelpigor som inte är rovdjur på bladlöss som den 22-prickiga t.ex. äter ofta mjöldaggsvampar eller någon annan svamp. Tror aldrig de ger sig på växter och utgör någon skada i en trädgård, snarare tvärt om.
Bee
Tack för snabbt svar! Då får dom vara kvar. Två av dom såg ut som dom gjorde fler exemplar men dom vill inte vara med på bild smile.gif Jag har aldrig sett sådana förr, därför blev jag lite orolig. Det är så många som vill äta upp min plantering.
rosita
Bara det inte är Harlekinnyckelpigan, för den kan göra skada! unsure.gif Den är brun-svart med fler och tätare prickar än den röda nyckelpigan.
http://www.skargardsbryggan.com/index.lass...&o=&oo=
Airamya
Nej, den där harlekintypen är inte det minsta gul, så den är det inte smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon