jenniepennie
För- och nackdelar?

Såpan - och även oljan - täpper vad jag har förstått till andningen för krypen, men vad gör spriten för nytta?

Dessutom: Vi har myror i landet där rosen står. Är det nå'n mening att bekämpa lössen om man inte tar bort myrorna, för de har ju löss som "husdjur"? Det kanske inte är alla myror som har det förresten? De vi har är svartmyror. Många.

Det blev fler frågor än jag tänkt smile.gif Hoppas på ett vetenskapligt o väl underbyggt svar wink.gif wink.gif
KURT
Bekämpa bara myrorna (om de underhåller bladlössen), bladlössen brukar försvinna ändå om man bara får bort myrorna, sputar man så dödar man också lössens fiender.
tiagirl
CITAT (KURT @ 05-06-2007, 06:53) *
Bekämpa bara myrorna (om de underhåller bladlössen), bladlössen brukar försvinna ändå om man bara får bort myrorna, sputar man så dödar man också lössens fiender.

g.gif Vad har jag nu missuppfattat? Jag har fått för mig att myror äter bladlössen, eller nåt. Alltså iaf att dom var bra mot bladlöss!!
Så jag har aldrig brytt mig om att ta bort dom och här är det mkt myror och mkt bladlöss... duh.gif
KURT
CITAT (tiagirl @ 05-06-2007, 07:29) *
g.gif Vad har jag nu missuppfattat? Jag har fått för mig att myror äter bladlössen, eller nåt. Alltså iaf att dom var bra mot bladlöss!!
Så jag har aldrig brytt mig om att ta bort dom och här är det mkt myror och mkt bladlöss... duh.gif

Myrorna äter den söta vätskan som bladlössen avger. Myrorna skyddar också bladlössen mot andra insekter och bär runt och sprider bladlössen. Tar man bort myrorna, så brukar bladlössens naturliga fiender klara av lössen själva.
tiagirl
Aha!!!!!!!!!! thanks.gif Tänk att man alltid kan lära sig nåt nytt!!!! Nu ska här på allvar puttas/spolas myror!!!!!!!!
Skånetös
Gur tar man bort myrorna då??
tiagirl
Öhm....det vet jag inte... Putta lite på kanske? Spola med vattenslangen? g.gif
Men dom är nog lättare att få ner än bladlusarna!
sqrulan
Köp Myrr på affären! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon