Cilla999
När jag läste en massa om växthus, innan jag köpte mitt, fick jag intrycket av att man inte behöver skugga, när man har kanalplast. Så jag skaffade ingen skuggväv, men nu är det ju så att det blir så in i bombens hett fear.gif där inne. Takluckorna är öppna, dubbeldörren står på vid gavel, fläkten snurrar hela dagen, jag häller vatten på golvet, sprutar vatten i luften, det sjunker ändå inte under 35 grader, har varit långt över 40 emellanåt. SUCK!! Kommer jag nu att få några tomater i år, har läst att pollenet dör vid 35 grader??

Kan tillägga att jag planerar skaffa skuggväv, av ngt slag, snarast!!!!!!!!!
rosita
Oj, oj, oj! Jag som ska skaffa växthus till hösten blir ju riktigt orolig! unsure.gif Blir det verkligen så varmt fast allt är öppet?! duh.gif Då måste man alltså skaffa skuggväv direkt då!

Hoppas verkligen att dina tomater trots allt klarar sig! smiley_small_hug.gif
katah
Jo det blir det!!!

Jag använder fiberduk som solskydd, "billig och bra".
Om du får så varmt så måste du kalka eller skydda.

vi har även kraftiga utsugningsfläktar installerade på takluckorna, vi har 2 stora takfönster (13 kvm och mot husväggen) och dörren på glänt + fiberduk = räcker INTE!

Vi har ett bordsfläkt inne i växthuset och två kraftiga och en mindre effektig utsugningsfläkt och fortfarande stiger värmen till 34 grader ( med fläktarna håller vi dörren stängt)
Nu har vi köpt två effektivare fläktar till som ska installeras innan semestern , så att vi vågar lämna växthuset ( med bevattningssystem) under semestertiden !
rosita
sweatingbullets.gif coolgleam.gif duh.gif

Jag tror nog att jag ska lägga till både fläkt och skuggning på listan över tillbehör! naughty.gif Tack för tipset! thanks.gif
Cassandra
Mitt växthus mätte 43 grader idag trots att det hade stått öppet på båda sidor. Jag satt den skuggväv jag hade på förmiddagssolsidan, planerar skaffa mer. Jag har ju växthuset på kolonin, en bra bit hemifrån alltså.
KURT
Man kan ju också kalka, men jag vet inte hur det fungerar på plast?
rosita
Hur stor blir skillnaden i temperatur om man jämför med och utan skuggväv? kan det göra 2 grader? eller 5 grader? confused.gif
Jag menar: om det är 40 grader eller 45, det är väl lika illa ändå? g.gif
Eva 33c
kom bara ihåg att för att få ner temperaturen med skuggväv måste den sättas utanpå växthuset. Det går inte att "skugga bort" värmen när solstrålarna väl letat sig in genom glaset. Ni vet ,"växthuseffekten", som säger att ljuset går ut och in genom glaset men värmestrålningen går bara in, den kan inte stråla ut. Det gäller alltså att hindra att instrålningen. Eller släppa ut värmen.
(Fast detta visste ni kanske redan..)
Mitt växthus på 12 kvm blir sällan sådär varmt. Det har kanalplast i taket och 5 sjävlöppnande luckor och dubbeldörr. En tall på lagomt avstånd och rätt placerad (av en slump...) skuggar huset vid middagstid.
Preussen
i värsta fall går det att kyla av växthuset med en vattenspridare på utsidan av huset.
rosita
Intressant det där med utsidan! Att kyla utsidan med vattenspridaren är ju ganska enkelt, men hur funkar det med skuggväv på utsidan? Är det nån här som har det?
LenaMarie
CITAT (Cilla999 @ 04-06-2007, 22:08) *
När jag läste en massa om växthus, innan jag köpte mitt, fick jag intrycket av att man inte behöver skugga, när man har kanalplast. Så jag skaffade ingen skuggväv, men nu är det ju så att det blir så in i bombens hett fear.gif där inne.

Om det är någon tröst så har jag samma höga temperaturer sweatingbullets.gif men både tomater, paprika och pumpa har klarat sig bra och gett mycket frukt, jag har haft mitt växthus i 3 somrar nu men det skadar nog inte att skugga.
Cassandra
CITAT (KURT @ 05-06-2007, 06:41) *
Man kan ju också kalka, men jag vet inte hur det fungerar på plast?

Jag har inte riktigt förstått det där, vilken kalk använder man sig av och hur gör man? Vet någon om det fungerar även på plast?
*Stintan*
Förr använde man vassmatttor att skugga med när det va som varmast rolleyes.gif

Det finns särskild växthuskalk som man bara slabbar på fast om det fastnar på plast vet jag inte.
Cassandra
Någon slags målarfärg som du kan köpa på exempelvis Plantagen alltså?
kollba
Såvitt jag förstår så är det ett elände att få bort färgen... Kanske skall vara försiktig med sånt.
Cilla999
Nu har jag varit på Coop Forum och köpt skuggnät. Har satt upp det på INSIDAN, får väl se hur det funkar, läste ovan att det skall sitta på utsidan. jaja, jag återkommer med rapport imorgon, hur det går...

*Stintan*
Växthusfärgen är ju en vattenbaserad slamfärg och åtminstone regnade den bort efter en tid på mitt glasväxthus så jag fick förnya. ½-litersburk som man skulle blanda ut med vatten. Kollba varför skulle man ha behov att ta bort färgen förresten om man har behov av att skugga? smile.gif
fandolin
Jag har heller aldrig skuggat mitt växthus, haft hett som tusan i det och ändå fått massor av frukt på tomater och gurka. Man måste ju vattna massor förstås. Idag när jag kom hem på lunchen visade termometern på 188 (!) grader. Hade glömt att öppna dörren på morgonen. Självfallet så hade termometern flippat ur, så varmt kan det ju inte bli, men hett var det. Kylde av genom att duscha kallvatten därinne en stund.. I kväll se växterna glada ut.
kollba
CITAT (Stintan43 @ 05-06-2007, 18:57) *
Kollba varför skulle man ha behov att ta bort färgen förresten om man har behov av att skugga? smile.gif

Kan ju vara en fördel att få in mer ljus under vår o höst...
Gurkan
Är man lite händig så kan man montera luckor nere vid grunden av växthuset som öppnar vid lite lägre temperatur. Det gör att det blir en bra cirkulation i växthuset, det blir drag igenom, nerifrån och upp. man kan också ha enkla små öppningar i grunden för att få en "skortenseffekt" genom huset ... tror det var "Kattis med torpet" som hade den lösningen med gott resultat.
Alexander-VG-zon3
CITAT (kollba @ 05-06-2007, 21:54) *
Kan ju vara en fördel att få in mer ljus under vår o höst...

på våren bränner det ju som mest ,, så fall mer ljus under höst-vår vintern
Gurkan
CITAT (flaxss @ 06-06-2007, 01:00) *
på våren bränner det ju som mest ,, så fall mer ljus under höst-vår vintern

För alla oss som driver upp nya plantor från frö på våren så är maximalt med ljus absolut önskvärt. Gärna extra ljus på våren via lysrör.

För er som ska övervintra plantor kanske saken är en annan.
Cassandra
Att göra extra luckor går inte lika bra när man har ett plastväxthus. Igår visade termometern 48 grader. Jag köpte ett växthus - fick en bastu!
Fler tips någon?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gurkan @ 06-06-2007, 03:14) *
För alla oss som driver upp nya plantor från frö på våren så är maximalt med ljus absolut önskvärt. Gärna extra ljus på våren via lysrör.

För er som ska övervintra plantor kanske saken är en annan.

jo iför sig
mogge92
hrmm..... Temperaturen kommer varje år upp i en temperatur av 45-50 när det är som varmast, och ändock har vi fått massor av tomater och gurka, så jag är inte så säker på det där att pollenet dör.....
Cilla999
Ja, idag har det varit varmare ute än igår, och temperaturen har som högst varit 40 grader, så något hjälpte skuggnätet som jag satt upp på insidan, igår..... sweatingbullets.gif
Jonas70
Jag tror oxå på att skuggningen ska vara på utsidan för att ge allra bästa effekt. Har man väl släppt in värmen genom glaset eller plasten så hjälper ingen skuggning i världen för att få ut den igen, utan då är det bara ventilation som gäller.
catlady
Jag kalkade idag, köpte målarkalk på Hornbach. Man blandar 1-5 med vatten och "målar" sedan fönstren. Men så har jag ju glas och inte plast. Mitt växthus står med dubbeldörrarna och åtta av takfönstren öppna hela tiden, men det har ändå varit 35 grader där inne under dagarna. Jag hoppas att kalket hjälper ett par grader, men vet ej. Det låter bra att ni har haft högra gradantal och att odlingarna ändå överlevt!
Cassandra
Med skuggduk eller skuggväv, menar ni juteväv eller sådan där svart trådig duk?
Lady Hamilton
Jag köper vanlig kalk (i 5kg säck) och blandar i FILMJÖLK som jag "målar" på utsidan Billigt och bra tummenupp.gif MEN naturligtvis försvinner en del när det regnar och man kanske måste göra om det. Men samtidigt är det relativt lätt att få bort oxå om man vill det........ Jag kalkar oftast i början på säsongen och under varma perioder.

OBS! Måla inte med denna kalk blandning på insidan för det blir lätt mögel!
emmapemma
Jag hängde precis upp fiberduk på utsidan av mitt växthus, mha klädnypor i stuprännan (tja, den där horisonella grejen mellan väggen och taket alltså). Tips kanske?

I helgen köpte jag även den gröna fläkten från willab, men den verkar lite klen, det blir en svag, svag bris på plantorna som står direkt framför fläkten, men inte sjutton cirkuleras det någon luft inte. Undrar om jag ska åka till Classicum och köpa den fläkten istället (dyrt blir det, tur att skatten kommer...)

I taket har jag en energigardin som jag köpte med växthuset, men problemet med den (har jag märkt) är ju att den inte tillåter luften från alla mina takfönster att passera... så nu vet jag inte vad jag ska göra för att sänka temperaturen. Enligt termometern är det inte mer än 33 grader därinne, men det känns mycket mycket hetare....
Yin o Yang
Förra sommaren, som ju också var rejält varm och torr, hade jag ingen skuggväv och det blev oerhört varmt i växthuset. Nu har jag den skuggväv som Willabs säljer, den med metalltrådar och temperaturen är ca 10 grader lägre än förra året. Jag har den på insidan och den är lätt att dra undan om man vill öppna de manuella luckorna.
Lady Hamilton
CITAT (emmapemma @ 08-06-2007, 12:32) *
(dyrt blir det, tur att skatten kommer...)

giggle.gif Skatte pengarna kom ju redan den 5:e
emmapemma
Tja, jag jobbar mycket... därav noll koll duh.gif

katah
Gubben min funderar om utrullad aluminumfolie skulle reflektera bort solvärmen tillbaks till rymden wink.gif

Vi tänkte testa att rulla ut en bredd på mitten av rutan på insidan och tejpa fast, då får man in en del av solen , men inte allt liksom.

Mer kraftiga fläktar ska också installeras imorgon, då har vi 5 utsugningsfläktar

Idag blev det snabbt svalare när vi "vattnade" hela taket och husväggen inne i växthuset + golvet med kallt vatten = minus 5 grader på en gång ! och det varade länge!
Jonas70
Det är ju bra att kunna sänka temperaturen genom att vattna, men var försiktig med att få en alltför fuktig miljö. Jag har hört odlare som fått problem med mögel på plantorna.
Annars så har ju helgen varit oerhört varm, och så har det ju även varit i växthuset naturligtvis (tror dock inte jag haft mer än 35 grader i alla fall). Jag brukar vattna en gång om dagen, men denna helgen har jag även fått ge lite extra vatten till en del plantor mitt på dagen.
katah
Jonas, mina förhållanden är lite speciella wink.gif

Jag har en utblås från huset in i växthuset året om, det innebär fuktig luft under höst och vår, den kondenseras då till glaset; då använder vi en kraftig luftavfuktare.
Nu ¨på sommaren kommer det en ström av väldigt torr inneluft till växthuset, så fukt-mögelproblem känns väldigt avlägset, men jag förstår att det kan vara överhängande i en normal växthus.
Men även där går det bra att ducha växthuset utanpå !
Cassandra
CITAT (Cassandra @ 07-06-2007, 22:25) *
Med skuggduk eller skuggväv, menar ni juteväv eller sådan där svart trådig duk?

Ingen som har lust att svara?
Fenja
Hur stora växthus har ni som har stora problem med hettan?
Mvh
Fenja
Cassandra
Jag har 5 kvadrat...
emmapemma
Cassandra - i taket har jag skugg/energiväv som jag köpte på Classicum i samband med växthusköpet. Väggarna täcker jag nu när det är så varmt och soligt med fiberduk, vit som man har till grönsaksland. Svart duk kommer absorbera värme, och kommer inte att hjälpa dig med hettan (snarare tvärtom). juteväv, tja, bättre än svart, ta det du har (och som är trevligt att jobba med). Ska du hänga något i taket kanske juteväv är mindre trevligt (dammigt och så).

Jag har 9kvm, fyra vädringsluckor, enkeldörr. Jag fick ner temperaturen betydligt när jag har fiberduk på söderväggarna redan från morgonen/förmiddagen, samt vattnat golvet. För hett för mig, men bra värme för plantorna (svetten har verkligen lackat på mig när jag jobbat därinne!).
Jonas70
Ja det är hopplöst varmt och jobba i växthuset nu. Fast man inte har mer än ett par korta byxor på sig så rinner formligen svetten av en, och det trots att man inte gör något hårdare jobb än att binda upp tomatplantor wink.gif
emmapemma
Träning som träning Jonas... mina biceps är enorma efter att jag band upp tomaterna rotfl.gif
Jonas70
Så stora tomater har i alla fall inte jag, men dina är kanske i melonstorlek wink.gif
emmapemma
De är som bowlingklot... w00t.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon