Full version: Vindruvor
Tosan
Hade satt den här i "köksträdgården" men den passar nog bättre här...

I höstas satte jag vindruvor, Bianca och Boskoops glory i mitt söderhörn. De har klarat vintern bra och är nu påväg upp. Men när jag satte dem läste jag nånstans att de ska ha lite kalk för att klara sig, så nu har jag köpt vanlig trädgårdskalk och tänkte ge dem en liten skvätt, men när jag tänkte försöka ta reda på hur mycket så får jag reda på att vindruvor vill ha surt och kanske bara lite naturgödsel
Så ska jag ge dem kalk, kogödsel, lite av varje eller inget alls? Några förslag?
Eva i Västerås
Du har två olika arter som vill ha helt olika jord.

Boskoops glory är "riktigt" vin och vill ha kalkrikt. Men jag har aldrig haft någon sån, så den kan jag inte hjälpa dej med.

Bianca är staketdruva och vill ha surt. Jag har marktäckt med tallbarr. Rhododendrongödsel är bra. Men dom vill inte ha jätteblött kring fötterna, så ogödslad torv är kanske inte så bra. Uppblandat med sand kanske.

Hoppas du inte har dom alltför tätt ihop. Eller att du kan sära på dom.
Tosan
Hmmm... Å de sorterna såldes ihop, paketpris.... Nåja, då får jag vänta och se vilken färg det blir på dem, för inte minns ju jag nu vilken som var vilken... Men de står ju lite separerade av hörnet iaf så då kan man kanske försöka ge dem olika förutsättningar.
Tack för hjälpen
Eva i Västerås
Klantigt av plantskolan. Dom tyckte väl namnen lät snygga ihop...
Tosan
Dessutom är det ett så pass väletablerat företag som bakker... Det brukar fungera när man beställer därifrån, min erfarenhet iaf. Ordagrant står det " dessa 2 sorter är mycket lämpliga att plantera i full jord." Men de har kanske tacklat av när det gäller expertisen. Nåja, antingen får de leva eller så får de dö, var ju inte ens säker på att de skulle överleva norrländsk vinter, men det gjorde de biggrin.gif
Eva i Västerås
Sök på Bakker så hittar du en hel del "alternativa" synpunkter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon