Full version: Liljor
Cathis
Vad gör jag för fel confused.gif

Satte krolliljefrö, pyreneisk lilja och hårig skugglilja tidigt i våras.
Först stod de ute och frös och sedan har de stått inne i växthuset.
Ingenting har fortfarande hänt. Ska jag sätta in dom i kylskåpet ett
tag igen eller bara låta dom vara? Andra fröer som jag gjort likadant
med har grott hur bra som helst.

Någon som har något förslag help.gif
Gåsis
Somliga liljor, tex krollilja behöver först en varm period följt av en kall för att gro. Det tar alltså två år innan de första bladen sticker upp. Här är en länk om liljeförökning från frö.

/Åsa
Cathis
thanks.gif Då är det inte för sent ännu iaf.

På fröpåsen stod att de skulle ut först och sedan stå varmt. Jag låter dom
stå ett tag till så får vi se vad som händer.

Ska jag låta dom stå ute i vinter också?
Krolliljan
Jag har satt kroll-lijefrön för första gången i år. Jag satte dem i mars inne i två veckor sen satte jag ut dem i "kylan".
I maj kom jag på att jag varit slarvig när jag satte dem eftersom jag helt satt dem i så jord. Jag skulle naturligtvis satt dem med lite bättre jord under såjorden så jag pillade i jorden och minsann de hade satt lökar. Då satte jag om dem i större krukor med bättre jord och till min förvåning har det kommit upp små blad av några frön.
Jag har också läst att det kan ta sju till åtte år innan de blommar så det blir ett tålamodsprövande experiment. Jag har tänkt att de ska stå i dessa krukor utomhus på baksidan, i lä utmed huset, på vintrarna ,som alla mina andra krukor gör.
Jag hoppas på det bästa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon