Anki
.........en hel armé av insekter.
Vet inte hur länge jag och min dotter stod och kollade.
Topparna är invaderade av svarta bladlöss.
På bladlössen kryper svartmyror och nyckelpigor! wub.gif (Älskar nyckelpigor)
Då kommer en "spyfluga" och börjar cirkla över insekterna och gjorde stördykningar mot busken. Varför vet jag ej....Äter de andra insekter?
Nedanför allt detta lite längre ner på busken fanns säkert 20 avlånga skalbaggar som har röd kropp och svart "skal" och mitt uppe i det en ganska lång skalbagge med knallgrön kropp och svart "skal".

Det var så häftigt att titta på. Herregud vad naturen jobbar när minst anar det. bravo.gif
Känns fel att börja behandla bladlössen. Naturen verkar vilja klara det själv. 000.gif Så jag väntar och ser vad som händer!

/Anki
Tezzla
Min buske ser likadan ut, full med bladlöss. Tyvärr ser jag varken baggar eller myror så lössen verkar kalasa bra. Jag orkar inte göra något åt det, det får bli som det blir, men lite ledsen är jag ändå eftersom det är första gången den kommer att blomma. Nu vet jag inte hur det blir med det... sad.gif
Lars-Olof Arvids
Anki, det låter riktigt häftigt!
Nyckelpigorna ska du vara rädd om, för de är bra bladlusätare. Det är också flugbaggarna, alltså de avlånga med röd kropp och svarta täckvingar. Myrorna verkar få svårt att försvara bladlössen, även om de säkert försöker så gott de kan. De brukar "mjölka" lössen på en söt vätska som egentligen är deras avföring. Att låta naturen klara av detta själv tycker jag är ett mycket klokt beslut! tummenupp.gif Det skulle vara roligt att se lite bilder på detta myller, gärna i naturavdelningen där flera insektskunniga håller till. Om t ex "spyflugan" äter insekter eller inte är svårt att avgöra utan bild eller närmare beskrivning.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon