Hej jag har plockat sniglar varje kväll. De tar aldrig slut nu har jag granskat bra tyckte jag.sen gick jag till slänten som är ca 100 meter lång. Där såg jag att det var nog många många hundra sniglar. jag tycker att det är så hopplöst , vi har en tomt på ca 6000 kvadrat . Det finns inga möjligheter att man kan samla in dessa massa sniglar. för det kommer nya hela tiden. Vet inte vad jag ska göra. hjälp mig är helt förtvilad.
Man kan ju plantera i upphöjda bäddar, med elstängsel runt.
Maria S
05-06-2007, 07:45
Fortsätt bekämpa. Jag har ca 3000 kvm jag snigelbevakar, men kvällsrundan går betydligt snabbare nu än för några veckor sedan (kan ju iofs bero på att det är torrare nu också...) För ett par veckor sedan låg skörden på 200-300 per kväll, igår bara tjugo! Det finns hopp! Fast strunta i att plocka dem. Tar för lång tid när man har mycket sniglar. Ta sekatören och klipp dem på plats, och låt de ligga. Går fort och är enkelt, några hundra sniglar tar du lätt på en halvtimme. De är rätt slemmiga när man klippt, men dagen efter har de torkat ihop så de knappt syns, och någon dag senare syns inga rester alls av snigelliken. Kanske är de troll som försvinner när de får sol på sig?
Jag vill inte låta döda sniglar ligga kvar i trädgården, det kommer bara fler sniglar dit och äter upp sina döda "kompisar". Hellre det än växterna, kan man tycka, men helst vill jag inte bjuda dem på någon "mat" alls förutom Snigelfritt =/
ingrid fuxwall
05-06-2007, 21:24
CITAT (buffy @ 05-06-2007, 12:54)

Jag vill inte låta döda sniglar ligga kvar i trädgården, det kommer bara fler sniglar dit och äter upp sina döda "kompisar". Hellre det än växterna, kan man tycka, men helst vill jag inte bjuda dem på någon "mat" alls förutom Snigelfritt =/
Då får du plocka dem en och en.
ingrid
Jag plockar upp dem en och en, igår 50 st på 500 kvm, trots det varma, torra vädret och massiva insatser med snigelfritt den senaste veckan.
Så här illa har det inte varit sedan slutet av 90-talet.
Enligt min erfarenhet struntar sniglarna i kaffesump. De äter visserligen inte den, men de kryper obesvärat över den.
saraeon
07-06-2007, 12:16
för att "sammla" sniglar i allmänhet över ett större område, lägg ut en mörk pressening med vikter i kanterna,
man kan vattna gräset under presseningen en gång extra, för att se till att det blir riktigt fuktigt därunder..
sen e det bara at vänta på solsken.. så sammlar sig sniglarna under presseningen då det e svalt och fuktigt därunder
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.