Katti med torpet
05-06-2007, 08:59
Har fått ett lass hästgödsel av en snäll granne och undrar nu om jag kan anävnda det att plantera Änglatrumpeterna i.
Det går ju att plantera änglar direkt i pås-ko men hästgödseln har en helt annan konsistens. inte alls lika "jordlik".
Vad tror ni?
är den färsk eller brunnen? om den är brunnen är det bara att smälla dit dom, jag odlar det mesta av de krukodlade altanväxterna direkt i brunnen "hästkakka"

de växer så det knakar. änglatrumpeter behöver ganska mycket näring och jämn fuktighet. och det får dom ju med detta men du bör nog tilläggsgödsla längre fram i säsongen.
shaman958
21-06-2007, 21:42
jag har experimenterat lite med att odla direkt i hästgödsel i år, har en dunge jag kontinuerlig samlar inn skit från betet, så det blir båda brunnen och färsk gödsel.
Jag har gjort en liten grop, fylld den med planteringsjord och satt frö. Tanken är att plantan ska ta sig i jorden och sän rötterna får hanskas med gödselen när dom breder ut sig.
än så lenge värkar det funka bra, har testat på pumpor och potatis.
Jan Lindgren
03-07-2007, 16:37
Hej!
Tänk på att hästen idisslar inte så alla ögräsfrön går helskinnade genom magen. Ska du använda hästgödsel så se till att den är välbrunnen så att fröna har dött. Eftersom jag har hästar så har jag provgödslat med färsk hästgödsel. Jag blandade den i jorden och så fräste jag stycket många gånger under sommaren men det verkade vara lika många ogräsfrön kvar ändå. Jag använder ibland hästgödsel i botten när jag gör upphöjda bäddar men då får man aldrig någonsin gräva idem för ogräsfrön är grobara i åtminstone 100 år. Nuförtiden använder jag bara lamagödsel. Jag rekommenderar att du skaffar några lamor. Det är underbara husdjur.
MVH
Jan Lindgren
Och jag har ringblommor och pumpa direkt i helt färsk hästgödsel! Änglar saknar jag dock tyvärr...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.