Full version: Nybörjarfel
Anki V
Jaha, då har jag fått investera i lite nya rosor….alldeles i onödan. Jag skulle ha lyssnat på experterna........... men de såg ju så döda ut. whistling.gif

Först grävde jag upp Mozart den var helsvart ända ner till roten och den var väl inte mycket att göra något år. Den ersattes av en rotäkta Prairie Joy!

Nästa ros som skulle ersättas var en M Centennial, en riktig favorit så den ville jag ha kvar. När jag grävde upp den som jag trodde var död så visade det sig att den visst levde…..ca 10 cm under jorden så kom det nytt och inte nog med det….På bara ett år så hade den utvecklat egna rötter. ohmy.gif

Jag kan ju inte säga att jag var direkt försiktig när jag tog upp den så spaden har skadat stammen/roten ganska rejält och eftersom jag plantera den rejält djupt så fick jag dra av alla krafter för att få upp den. I alla fall så har jag ”nödtorftigt” grävt ner den igen för att se om den kommer att överleva.

Tredje rosen som skulle ersättas var en Chinatown. Den skulle få ge plats till en JP Connell men Chinatown visade sig också leva under jorden.

En av två rotäkta M Sunrice verkade också död men icke, i dag hittade jag små skott på den också. Den hade jag som tur var inte börjat krafsa runt. fear.gif

Nu är det Robin Hood som är den enda som inte visat sig ännu och det står redan en rotäkta John Franklin i en kruka och väntar på den platsen. duh.gif

Robin Hood är planterad lika djupt som de övriga och det kanske tar lite extra tid för de som frusit ner till marken? g.gif

Vad har jag nu lärt mig……? Jo, gräv inte upp några ”döda” rosor. Det ska nu instiftas en regel här som säger att en ”död” ros inte ska grävas upp och ersättas förrän det gått en säsong. laugh.gif

/Anki
Ewa smålänska höglandet
Jag har också gjort dessa fel, men har lärt mig, vänta tills midsommar flirting.gif
Bee
En fråga: När ni byter ut rosor och sätter den nya på samma plats som den förra: hur mycket jord gräver ni bort då och var lägger ni den jorden? Jag har alltid hört att man inte kan sätta en ny ros där det stått en tidigare.
Ingela_67
CITAT (Anki V @ 05-06-2007, 10:14) *
Jaha, då har jag fått investera i lite nya rosor….alldeles i onödan. Jag skulle ha lyssnat på experterna........... men de såg ju så döda ut. whistling.gif

Först grävde jag upp Mozart den var helsvart ända ner till roten och den var väl inte mycket att göra något år. Den ersattes av en rotäkta Prairie Joy!

Nästa ros som skulle ersättas var en M Centennial, en riktig favorit så den ville jag ha kvar. När jag grävde upp den som jag trodde var död så visade det sig att den visst levde…..ca 10 cm under jorden så kom det nytt och inte nog med det….På bara ett år så hade den utvecklat egna rötter. ohmy.gif

Jag kan ju inte säga att jag var direkt försiktig när jag tog upp den så spaden har skadat stammen/roten ganska rejält och eftersom jag plantera den rejält djupt så fick jag dra av alla krafter för att få upp den. I alla fall så har jag ”nödtorftigt” grävt ner den igen för att se om den kommer att överleva.

Tredje rosen som skulle ersättas var en Chinatown. Den skulle få ge plats till en JP Connell men Chinatown visade sig också leva under jorden.

En av två rotäkta M Sunrice verkade också död men icke, i dag hittade jag små skott på den också. Den hade jag som tur var inte börjat krafsa runt. fear.gif

Nu är det Robin Hood som är den enda som inte visat sig ännu och det står redan en rotäkta John Franklin i en kruka och väntar på den platsen. duh.gif

Robin Hood är planterad lika djupt som de övriga och det kanske tar lite extra tid för de som frusit ner till marken? g.gif

Vad har jag nu lärt mig……? Jo, gräv inte upp några ”döda” rosor. Det ska nu instiftas en regel här som säger att en ”död” ros inte ska grävas upp och ersättas förrän det gått en säsong. laugh.gif

/Anki

Tack för din erfarenhet Anki, jag har två stycken klätterrosor som står och misspryder min pergola vid entren till huset...är ingen vacker syn..bara tomma kvistar..men om jag utgår från det du skrivit så ska jag nog vänta ett bra tag innan de åker på komposten.

Ha en fortsatt trevlig sommardag :0)

// Ingela.
kerstin z5-6
Ja -LÅT BLI rosorna till minst efter midsommar -de döda kan återuppstå -händer ofta och de rotäkta .. har aldrig varit med om att någon dött av dem -däremot har de både varit avätna av sork och nerfrusna-torkade-sprängda till marknivå ett antal vårar
Kajsa
Så din Mozart dog Anki, ja det var en hård vinter för myskrosorna, när min stora Mozart frös i backen i zon 3-4 så. Chinatown fryser alltid i botten här, det är en klenis tycker jag. Blommar först i augusti, men den är så fin ändå.
Har också ett par rosor som inte visat liv ännu, trist för det var ovanliga rosor, men jag väntar ett bra tag till.
Och min Wasagaming rotäkta som tjurat i två år kommer äntligen med blommor nu, rotäkta rosor fodrar en massa tålamod.
renate
Det var tur att jag inte rörde min Boule de Neige som jag klippte ner till marken och bröt av det enda gröna skottet som visade sig,nu har den växt till sig.Jag vet om att den alltid fruser ner men aldrig så mycket som denna vintern,nu hoppas jag på blomning även denna sommaren.Till hösten ska jag täcka den lite bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon