ABcd4212
27-06-2003, 15:44
Ngn som känner till hur jag åtgärdar och tar bort häxringar i gräsmattan
Kaja Lund
01-07-2003, 21:09
Hmm.. undrar jag också hur man tar bort häxringar, eller rättare sagt min granne undrar. Jag har inga men dom kanske sprider sej till vår gräsmatta??
Hattsvampar förekommer ibland i trädgårdar, speciellt om det har varit regnigt. En del är kortlivade men somliga bildar sk. häxringar, som gör att gräset missfärgas och dör. De brukar komma igen år efter år och kan vara mycket svåra att bli av med.
Om gräset är oskadat kan man borsta bort svamparna med en styv borste och kasta bort dem så snart de visar sig.
Om de kommer tillbaka så kanske de växer på t.ex. gamla trädrötter under jorden, som då bör grävas upp.
I värsta fall kan man få lov att byta ut jorden.
ABcd4212
01-07-2003, 22:47
CITAT (Kaja Lund @ 01-07-2003, 22:09)
Hmm.. undrar jag också hur man tar bort häxringar, eller rättare sagt min granne undrar. Jag har inga men dom kanske sprider sej till vår gräsmatta??
Jag har förhört mig hos en trädgårdskonsulent. Hans råd är att ´´gräva bort´´ några centimeter jord. Återfylla med ny jord och så gräs, Jag har provat detta men har ännu inte sett något resultat. Det tar ett par veckor innan nytt gräs kommer upp. Det gäller att hålla jorden fuktig
Häxringen som man ser i gräset beror ju på att det växer svampmycel i jorden under (svampmycelet har en gång börjat växa i centrum och sprider sig utåt). Jag har svårt att tro att man skulle bli av med mycelet genom att gräva bort "några centimeter jord". Själva häxringen uppkommer pga svampmycelet göder gräset med kväve. Ofta är svampen Nejlikbroskskivling, men även andra svampar kan bilda häxringar tex ängschampinjoner.
Marcus S
02-07-2003, 13:35
Fanns en del tips om hur man ska göra för att få bort häxringar i "Växtskydd i trädgården"
"Mot ringbildande eller enstaka svampar kan man pröva följande åtgärder:
-Med en grep gör man tätt med hål i gräset där svamparna växer och minst 30 cm utanför ringen. Sedan tillför man jordbrukskalk och kvävegödselmedel och vattnar mycket rikligt. Behandlingen upprepas några gånger under juli-augusti. Enbart riklig vattning av den sönderstuckna ytan, varje dag under en månads tid, kan ge goda resultat.
-Man ser aldrig att häxringar växer in i varandra. Om det finns tillgång till två eller flera ringar kan man därför pröva följande: skär med en spade ut så lika stora delar som möjligt från ringarna och låt delarna byta plats. Vattna ordentligt efteråt."
Lycka till.
andersen
02-07-2003, 14:15
Jag har svaret ätt upp dom! I vått tillstånd är svampen vackert gulbrun med ofta rosa ton. I torrt väder bleknar svampen och blir svagt sämskinnsfärgad. Unga exemplar har klocklik form på hatten, som senare blir utbredd med puckel. Tillsist uppvikt strimmig buktad kant. Mild smak och kryddartad doft. 2-5 cm bred, 4-8 cm hög.
Arten bildar sina välkända häxringar och kroklinjer i hagar, gräsmattor eller betesmarker. Juni - Oktober.
Obs man äter bara hattarna bryn dom i smör jag brukar göra det tillsammans med gröna äpplen och färsk lök.
Blanda 2 msk Atamon + 10 liter vatten. Vattna några gånger. Har vattnat det antagligen -01. Inga svampar -02, för torr sommar? Var just ut och tittade det syns ingenting än i alla fall. Gräset blev fult men kom snart igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.