Full version: Äckligt!
amaira
Jag varnar en gång till. Den som är kräsmagad och vill fortsätta äta gott och sova gott, ska kanske stänga denna tråd nu.

Kanske är det äckligare och hemskare i verkligheten är på bild, jag kan inte bedömma det. Tycker det är ... *saknar ord* sad.gif

Stackars snäcka... Fast, jag vet ju inte vad den känner, men det ser så himla otäckt ut! Bild kommer längre ner i inlägget. Först ska jag skriva vad det är. Det är i sig någonting oerhört fascinerande - men ett exempel på naturens både grymhet och komplexitet.

Jag känner till det hela sen tidigare, men har aldrig sett det så tydligt någon gång. Jag skriver av direkt från Åke Sandhalls bok Småkryp:

" Ibland träffar man på bärnstenssnäckor med egendomligt utformade tentakler framtill. De är uppsvullna, pulserande och tecknade i vitt-grönt eller vitt-brunt. Orsaken är en liten sugmask, Leucochloridium paradoxum, som lever som parasit i tentaklerna.

Denna sugmask har en komplicerad utvecklingsgång. En fågel kan hacka i sig tentaklerna, kanske i tron att de är larver. Sugmasken lever sedan i fågelns tarm och bildar där motståndskraftiga ägg.

Om ett sådant ägg hamnar på ett blad som en ny snäcka äter, har kretsloppet fullbordats."

Jag har en hel serie bilder, men tar bara med en här. Snigeln (bärnstenssnäckan) har normalt helt vanliga tentakler, som exempelvis trädgårdssnäckan eller vinbergssnäckan. Det är en vanlig art intill vatten och i fuktiga marker, mina lever intill min damm. Denna angripna snigel lever! Tentaklerna pulserar hela tiden högst påtagligt, som en stor fet larv som är på väg att tränga sig ut och gång på gång tar sats. Wäck. crying.gif Det ser jätteotäckt ut! Odjuren är alltså inne i snäckans tentakler, som är utvidgade till bristningsgränsen, men brister inte. De sitter där och "pulserar" och väntar på en glupsk fågel som ska komma och ta dem vidare i deras liv...

Lars-Olof Arvids
Usch, stackars snäcka! fear.gif Tänk vad naturen kan hitta på!

Olle
karjo
Fy vad hemskt! sad.gif no.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon