Bee
För ett bra tag sen planterade jag två riddarsporrar "Black Knight" jag köpte på Rångedala. Stora o fina skulle dom bli.

Nu kan jag konstatera att toppen på båda, alltså där knoppanlagen kom, är helt uppätna. Bladen har lite hål här o där och är i övrigt rätt naggade. Någon tyckte att dom var goda.

Vad gör jag med dom? Kastar jag dom eller finns det hopp om att nya blomanlag kan växa upp?

Det småtrista i sammanhanget är att 40 cm ifrån dessa, på andra sidan staketet, står grannens praktriddarsporre helt oangripen och växer och frodas! Det skulle ju bli så kul att se om det var någon skillnad mellan dom utöver namnet. På bilderna såg dom exakt likadana ut.
olgak
Jag vet faktiskt inte, men jag skulle absolut ha dem kvar. Min erfarenhet efter rådjurens mumsande, är att de flesta växter sätter igång på nytt om de blir uppätna. Annars så växer ju plantan till ändå, oavsett om den blommar i år, och nästa år är det nya satser nya vinster:)!
nybyggare
Jag köpte för fyra år sedan tre stycken jättestora riddarsporrar till min födelsedag. Innan jag visste ordet av hängde det klasar med sniglar på dem och de åt rent. Allt!!! Blad, knoppar, ja till och med "stammarna"... Det var inte mycket kvar att vare sig spara eller kasta så de fick stå kvar.
De kom igen nästa år, lite klenare och sniglarna kom också -fler i antal och gjorde rent hus på en dag. Året efter igen såg jag inga riddare och trodde de kapitulerat, men nu i år kom de igen och jag har vaktat dem noga med snigelgift från Tyskland.
Tre ståtliga plantor på dryga halvmetern, med knoppanlag, minsann. De ger sig tydligen inte så lätt, men de vill ha hjälp med krigsföringen... Jag har även matat riddarsporrarna med vanlig Blåkorn som hela rabatten fick en rejäl giva av (?). Vet inte om alla mina växter gillar det men det mesta växer så det knakar, och det är enkelt att använda.

Mitt råd är att ge dem en chans till. Och jag tippar på sniglar, för rådjuren har aldrig varit på riddarna. Det ordnar sniglarna själva, iallafall hemma hos oss...
Ophelia
Riddarsporrar brukar ju skjuta nya blomspiror efter blomning så varför skulle det inte kunna vara omöjligt nu. Bara de slipper bli attackerade av sniglarna.
Bee
Jo, nog är det sniglar som varit framme angry.gif ! Igår tog jag en på bar gärning på ett av de kvarvarande bladen. Plantorna lever fortfarande men som dom ser ut! Nu har ju flera av er talat om att det finns hopp om dom trots alls så dom får vara kvar.

Och den 15/6 kommer grannens syster från Lübeck på besök. Hon har med sig Schnecken-Korn!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon