pleximaster
Hej!

Jag grävde i våras upp en ett antal plantor på en tomt där det lång en gård en gång i tiden. Gården brann 1899 och flyttades sedan ut ur byn. Pionerna, ett antal tulpaner, några krusbärsbuskar och ett par döda äppleträd skvallrade om att det legat en gård på tomten tidigare. Nu blommar en av pionerna. Jag undrar vad det är för sort. Det är lite svårt att se på bilderna (gammal kamera) men det är en gräddvit boll med en krans av rosa kronblad runt om. Är det en vanlig bondpion eller kanske en ovanlig…?

mvh plexi

P.S. För folk som är vän av ordning kan jag meddela att jag arrenderar marken och har rätt att gräva upp plantorna.

PICT0063.jpg

PICT0064.jpg

PICT0068.jpg

olgak
Bridal veil?

pusillus
Vilken lycka att hitta dessa skönheter, inte för att jag är avundsjuk eller så sick.gif jag gläds åt dina fynd! sick.gif sick.gif
stennie
Var riktigt söt...ser verkligen ut som Bridal veil!
pleximaster
Den är väldigt lik men då är frågan om den kan ha planterats där efter gården brann och varför. Eller så är denna en tidigare släkting till Bridal veil. Enligt din länk Stennie är Bridal veil pionen från 1954. Spännande med trädgårdshistoria!

mvh plexi

Edit: Nu ser jag att det var boken bilden kom från som var från 1954 inte pionen som verkar vara från förre sekelskiftet.

Edit II Jag pratade precis med lantbrukaren vars far hade fötts på gården innan den flyttade ut ur byn. Branden var 1908 och inte 1899 vilket gör det mer troligt att det är ett exemplar av Bridal Veil.
Azola
Underbar Pion...skall leta reda på en sådan jag med!!
Kul med ditt garage....är svag för sk.skånelängor...så jag tycker det är jätte-charmigt.
Dina bilder på tomten ska jag försöka efterlikna i den mån jag kan... vill ha det precis så där tätt och mysigt!
Ps! Boningshuset är också mycket snyggt naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon