Cassiopeia
05-06-2007, 11:47
Jag har läst någonstans att man inte ska vattna blommorna när solen ligger på... stämmer det? Varför inte i så fall? Gäller det både utomhusväxter och inneväxter? Gäller det både i balkonglådor och på friland?
Eva 33c
05-06-2007, 11:55
Det är nog ingen generell regel. Är en växt torr ska den förstås vattnas oavsett sol eller inte. Men om du kan välja så är det mer "ekonomiskt" att vattna när solen inte ligger på, eftersom en del av vattnet annars bara kommer att avdunsta. Speciellt gäller detta när man vattnar större områden med vattenspridare. En krukväxt sticker man ju in vattenkannan direkt till jorden som oftast skuggas av blad i allafall så det är nog ingen större risk för avdunstning där.
Men det finns kanske andra aspekter på detta som jag inte känner till.
Cassiopeia
05-06-2007, 12:02
Tack för svaret. Jag har läst något om att rötterna kan "brännas"... kanske någon annan vet mer?
Sussie80
05-06-2007, 12:05
Undra om inte vattnet på växten även kan göra så att den bränns... det blir en förtoringsglaseffekt. Man ska ju tex inte vattna direkt på kaktusar om de står i solen.
Cassiopeia
05-06-2007, 14:02
Men om man bara vattnar på jorden då?
anna_rispan
05-06-2007, 14:08
Det jag tror är det "farligaste" för växterna det är att man vattnar på växten så att den bräns i solljuset genom vavttendropanra på blad o blommor. Men om man jobbar som trädgårdsarbetare har man inget att välja på då måste man ju vattna på dagtid.
Alltså vattna på jorden o sen luckra ytan för att minska avdunstning.
Mne vill man spara vatten så vattnar man när solen har gått ner o luckrar ytan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.