anneli85
Eftersom jag ska göra iordning en rabatt från början med pioner, kantnepeta, clematis o rosor så vill jag ha det bästa. (Med tanke på vad det kommer att kosta...). Så nu vill jag höra vad Era favoriter heter, ni får gärna visa bilder också. För min egen del har jag tänkt mig en rosa klätterros som jag tänkte plantera tillsammans med Clematis Södertälje, är lite kluven på om jag ska ha ljus-el. starkrosa ros till den, vad tycker ni?
Kajsa
Tror en ljus rosa blir fint, Södertälje E är bra röd, du kan kika på färgen i mitt album.
Av mina högre rosor är jag så nöjd med Balsgårdsrosorna.

Irma, så fin älsklingsros.

Irma ca 2 m hög här i zon 3-4 fryser den inte ner.

Andra högre rosor jag är nöjd med, Balder, Freja, Anna, Trier ( men frös ner i år ) Bonica CL, Constance Spry
Etude, Louise Odier. Kika i mitt album på foto. Förutom Trier så fryser övriga inte ner, viktigt för mig.
anneli85
Irma var himla tjusig henne ska jag nog satsa på. Hoppas Flora Linnea har den till hösten. Konstigt, jag tycker att Södertälje E på vissa bilder ser lila ut, men du säger Kajsa att den är röd, det var en överraskning. Tror du att den passar till Irma isåntfall, eller ska jag satsa på en lila istället...? Anledning till att jag vill ha Södertälje är att den verkar vara ganska snabbväxande.
Kajsa

Lägger in en bild på Södertälje så du kan se på ett ungefär på färgerna, Södertälje är mycket starkväxande 3-4 m, Viticella, blommar juli/aug. Klipps ner helt på senhösten.
Gå in på " Clematis on the web " och titta där också på foto.
anneli85
Så lätt var det att göra av med skatteåterbäringen whistling.gif . Beställningen till nya rabatten blev följande:
I bakkant pionen "Bowl of Beauty", framför den kommer blå kantnepeta, sedan rosen "Little white pet" hoppas den funkar hos mig, får täcka den ordentligt inför vintern. Och som höjdare har jag valt clematis Södertälje och Balsgårdsrosen Irma som kommer att klättra på en hemmasvetsad kon av armeringsjärn. Jag är så lycklig för jag har drömt om att få göra denna rabatt ändå sen vi bestämde oss för huset, och jag hoppas kombinationen blir bra, det känns så iallafall.

Det ändå som jag funderar på är pionen- den kostar 110:-/st hos Guldsmedsgården och 52:-/st hos Hortogreen, och jag har redan lagt ordern hos Guldsmedgården men man kan ju ändra sig. Nån som vet hur kvalitén är? Och frågan finns också under prydnadsväxter som jag vet, så ni inte tror att jag är snurrig.
Kajsa
Det blir nog jättefint Anneli, har också shoppat växter klematis och rosor för skatteåterbäringen.
Hortogreen är alltid billigare än andra, men jag har alltid varit nöjd med vad dom skickat.
kerstin z5-6
Quadra ! klarar vilken vinter som helst smile.gif
AnnammA
Wramsgunnarstorpsrosen är en underbar doftande klätterros i hallonrosa. En gammaldags slottsros, som blommar länge och kan återblomma. Just nu på gång här hosmig.

Wrams3.JPG

Wrams2.JPG

Wrams.JPG

Wrams.JPG

Wrams4.JPG

Hälsn

AnnA

anneli85
Härlig färg på Quadra, kul å se Era favvisar
AnnammA
En annan klättrare som blommar hos mig nu är Mme Alfred Carrière:
Mme Alfr C3.JPG

Mme Alfr C2.JPG

Mme Alfr C.JPG

Hälsn

AnnA
AnnammA
....och bakom planket är en 2 m helt fantastisk Ghislain de Fèligonde.
Ghislain.JPG

hälsn

AnnA

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon