Full version: Pryda vedboden
Killensomvillhagrönafingrar
Nu har min vedbod stått ett år och är färdig för att behandlas med järnvitriol. Har läppstiftsröda knutar på den.

Hade tänkt mig att sätta kaprifiol men min fru vill gärna ha klematis där.

Så nu får det bli klematis samt hosta så att jag slipper rensa ogräs.

Vilken klematis trivs på västervägg som inte får speciellt mycket ljus?
Skulle gärna vilja ha lång blommning och gärna en tidig och en sen sort.

Mvh
Marcus
cecland
Många klematisar trivs där!

Använd sökfunktionen på Clematis on the web: http://www.clematis.hull.ac.uk/index.cfm
skriv in "aspect" och ev vilken färg/höjd du vill ha.
Jag får 298 träffar när jag söker på aspect "semi-shade", och 310 träffar på "shade"... bara att välja.... sen kan det vara svårt att hitta alla sorter i någon affär förstås.
Näcken
Här finns ännu en sida http://www.clematis.com.pl/wms/wmsg.php/ fast allt kanske inte finns i handelsträdgården ?

VI har en lila - blå vanlig Jackmani på en norrvägg och det funkar bra. Den står i gräset, men ger ändå fins blommor varje år. Fast den blommar först i augusti.

Vill du ha små eller storblommig?
Killensomvillhagrönafingrar
Härligt då hade min fru rätt smile.gif

Hmm då jag är novis på klematis kan jag kanske skriva vad jag önskar och så vet någon kanske om det är möjligt.

Jag önskar helst lång blomning, vita blommor
Det får gärna vara så att man slipper klippa ner då det är fint med lite beklädnad som snön kan hänga på i vinter.

Sedan vill jag gärna ha tips på en plantskola i Ggb trakten där den kan finnas.
Näcken
Kolla på www.eplanta.com där jag hittade bla Clematis (Atragene-gr.) 'Albina Plena' E som verkar vara en trelig växt, har dock inte sett den i verkligheten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon