Full version: Orkide`Jord
Carl
Hi!
Min fru envisas komma hem med Orkidèer hela tiden. Tyvärr verkar det som huvud ansvaret hamnar på mig när det gäller skötseln. Vad dom heter vet jag inte. Antar att det är några av de vanligga sorterna. Normalt när dom anländer till hemmet så är dom planterade i någon sort av barkbitar. Tycker det är svårt att hålla fukten i detta materialet. Finns det något bättre??
Andra skötsel imotages gärna.
Åsa, mälardalen zon 2
Många orkideer vill inte ha det för blött och syrefattigt om rötterna därför planteras de i bark, man kan doppa ner hela krukan i rumstempererat vatten 2-4ggr per månad det brukar räcka ifall det är vanliga Phalaenopsisar (se till så det inte blir vatten stående i bladrosetten). De vill gärna torka upp mellan vattningarna annars ruttnar rötterna och bladverket skrumpnar ihop.
Carl
Hi!
tackar för ditt svar. Det är så jag gör idag. + att jag tillför lite gödning när jag kommer ihåg. Alla instämmer?
c.fred
Orkidénäring hoppas jag. Jag köper också orkidéer i parti och minut, är pollenallergisk så orkidéer fungerar perfekt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon