Full version: Klockranka!
Micke32
Ställde ut klockrankan från växthus ut på framsidan huset men verkar inte må så bra i
sol, var kan jag ställa den? För bladen blir brända. Vill gärna ha snabbt svar innan den
dör. Står att den ska klara sol.

Mvh Micke
Eva 33c
Jo den klarar sol men den hann bara inte ställa om sig från växthus miljön och ut. Du skulle ha ställt den i lite skugga (eller skuggat med väv) någon dag först så den kan anpassa sig till förhållandena utomhus. Den är nog inte förlorad, flytta den eller skugga den ett tag tills du ser att den repat sig. Ofta är det bättre att flytta ut växter en mulen dag om man kan välja.
Micke32
Tack så mkt jag då är det skugga som gäller ett par dagar.
Gillan
Ett tips är att Klockrankan vill ha väldigt mycket jord, mycket vatten, mycket ljus........men inte speciellt mycket näring. Låter konstigt, men erfarenheten har lärt mig att det stämmer. De gånger jag planterat dem rakt ner i rabatten,utan att göra mig besvär med nån extra näring, då har de verkligen blommat som mest.

Viktigare än näring när det gäller Klockrankan, är att de har stor plats för rotsystemet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon