Full version: Vad är detta?
cala98

DSC_6859 (Small).JPG

DSC_6860 (Small).JPG
Är det en annan form av pärlhyacint?

DSC_6811 (Small).JPG
Denna växt fick jag av en kompis som köpt den på en marknad i Turkiet

zine
Jo det ser ut some en dubbel pärlhyacint.
Åsa, mälardalen zon 2
På bild 1+2 syns olika sorters pärlhyacint (Muscari)

Christoffer
Den sista bilden med de röda blommorna ser ut som om det skulle vara en Salvia splendens.
cala98
jag googlade på bilder på salvian, men det blir inte röda kolvar som de, utan bara enstaka blommor i bladvecken.
Hmm blink.gif
Tesa
Jag håller nog med om Salvia splendens, praktsalvia..ser absolut ut som sån..
mamamaggan
Visst är det en praktsalvia den sista. Eller brinnande kärlek som min mamma kallade dem.
Tesa
..för mig är brinnande kärlek detsamma som Studentnejlika..
sqrulan
yes.gif

Samma för mej också!
mamamaggan
Jo jag vet att det för de flesta är det studentnejlika men min mamma hävdade betämt att salvian kallats så så länge hon kunde minnas.
Tesa
Jag blev lite osäker och googlade på "brinnande kärlek + salvia" men de enda träffar jag fick handlade om studentnejlika iallafall..så jag tror att din mamma har feel..(fast om det var min mamma skulle hon ALDRIG erkänna det..) tongue.gif
Alexander-VG-zon3
Salvia splendens är väl ettårig?
mamamaggan
CITAT (Tesa @ 05-06-2007, 23:56) *
Jag blev lite osäker och googlade på "brinnande kärlek + salvia" men de enda träffar jag fick handlade om studentnejlika iallafall..så jag tror att din mamma har feel..(fast om det var min mamma skulle hon ALDRIG erkänna det..) tongue.gif

Visst kan JAG erkänna att hon hade fel men HON skulle aldrig ha erkänt det! laugh.gif
Sussie80
Den röda är en Salvia splendens och är en ettårig blomma. Den finns även i andra färger som creme, askrosa och en mörklila som är jättehäftig.
Tesa
CITAT (mamamaggan @ 06-06-2007, 00:14) *
Visst kan JAG erkänna att hon hade fel men HON skulle aldrig ha erkänt det! laugh.gif

..undrar om mina barn säger så om mig också... ohmy.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon