Karrolina
Hej!

Bor i zon 4 med lerjord. På mitten av min tråkiga gräsmatta vill jag ha ett solitärträd som inte ger för djup skugga ca 10 m högt som högst.

Jag har redan en gulbarkig hägg annars hade jag valt det för det är det växtsättet jag är ute efter. Luftigt och ljust.

Jag har sökt en del på bilder på google men det är så sällan det finns bilder av hela träd så man kan se växtsätt. Det är nästan bara detaljbilder.

Tacksam för tips!
zoodiak
Valnötsträdet silar ljuset väldigt fint, har glest växtsätt. Stora exotiska blad och vackra grå stammar. Härdigt till zon V.
zaaritha
Tulpanträd.
CasualKarlsson
Ta en titt på Cladrastis kentukea, gulved. Den borde hålla ungefär rätt storlek i ditt klimat.
jegi
Tulpanträd kan nog vara i tuffaste laget i zon 4, men är man zonknäckare kan man ju prova. Ang valnöt så kanske man ska förtydliga att det är inte den äkta (juglans regia) utan manchurisk valnöt (juglans mandschurica) som är aktuell. Japansk skulle kunna gå men manchurisk är nog säkrast.

Ett träd som jag blivit mer och mer förtjust i är maackia amurensis som inte heller ger så mycket skugga.
Karrolina
Åh! Det hade kommit lite svar nu! Kul!

Tulpanträd går bort för vi har en väldigt öppen och blåsig tomt. Visserligen utanför Uppsala på gränsen till zon tre men jag tror inte det funkar.

Manchurisk valnöt är jättefint. Men är det inte en massa garvsyra i det? Så man inte kan odla nåt under?

Gulved måste jag googla på för det har jag aldrig hört talas om. Spännande!

Gärna mer förslag! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon