Tänkte forsätta på temat som återfinns i en mängd trådar, men med en lite mer personlig touche. Planterade för en dryg månad sedan ett Stella som är på Prunus Avium d.v.s. ej svagväxande stam. Trädet finns i mälardalen (zon II) och står halvsoligt i ganska lerig jord som luckrades upp ordentligt innan plantering. Nu växer det så det knakar. Det finns emellertid tre stycken relativt veka grenar längst ned på stammen, alla friska med massor av blad men grenarna hänger redan lågt ned. Min fundering är om inte dessa kommer hänga allt längre ned med tiden och därför lika gärna kan skäras bort helt? För att fördydliga det hela bifogar jag bilder från norr, sydväst och ostsydost i nämnd ordning.
Man säger att beskärning av körsbär skall ske under JAS, men spelar det någon roll om jag beskär i juli eller september? När jag kom hem idag slokade bladen lite av den onormala junihettan, och jag gav en rejäl rotblöta som trädet verkligen uppskattade. Hur länge bör man fortsätta vattna, och är det någon risk att jag "skämmer bort" trädet? Jag vill ju att det skall klara sig på egen hand.
[attachment=3680:Bild1.JPG]
[attachment=3681:Bild2.JPG]
[attachment=3682:Bild3.JPG]
Snygg plantering! Vid bädd och gräsfri. Undra på att det växer!
Du har rätt om de lägst sittande grenarna. De kommer inte bara bli längre och grövre och hänga ned - de kommer för alltid sitta på samma nivå. Inget skjuts upp eller ut i ett träd, det växer på bredden och från spetsarna och ut.
När du ska göra det är däremot en annan fråga. Jag brukar vänta minst en hel växtsäsong innan jag beskär nyplanterade träd. Andra beskär redan samma säsong. Det finns biologiska argument för båda.
Det har betydelse om man beskär i juli eller september. Med körsbär har det dock inte så stor betydelse, men kan du välja gör det i juli så blir tiden längst för trädet att börja valla över såret. På unga äpple eller stressade äppelträd kan man med julibeskärning få en eftertillväxt som inte avmognar inför vintern, medan en septemberbeskärning kan vara lite väl sen och göra att trädet inte riktigt hinner försvara sig. Men detta är överkurs! Sensommarbeskärning är många gånger långt bättre för både stenfrukt och kärnfrukt än vad vårvinterbeskärningar är.
Jo - om vattning: Normalt behöver nyplanterade träd stödvattnas de tre första säsongerna. Genom att stödvattna när trädet är i spädbarnsåldern hjälper man det att klara sig väl på egen hand sedan.
Skillnaden på ett träd man stödvattnar och ett man inte vattnar är enorm. Ungefär lika stor som med solrosor - de man vattnar kan bli 4 meter höga medan de ovattnade vissnar eller blir 1 meter. Träd som man vattnar och gödslar (med träd kogödsel och lite hönsgödsel på våren) kan på tre år bli mer än dubbelt så stora som de man bara vattnar någon gång.
CITAT (Cilla @ 06-06-2007, 00:29)

Träd som man vattnar och gödslar (med träd kogödsel och lite hönsgödsel på våren) kan på tre år bli mer än dubbelt så stora som de man bara vattnar någon gång.
Då passar jag på att låna tråden och slänga in en fråga:
Jag har läst att nyplanterade frukträd INTE skall gödslas de första åren men det kanske inte stämmer i så fall? Eftersom vi satte en Stella förra året vore det ju bra att veta. Och gäller det alla sorters frukträd?
Cilla, tusen tack för tipsen! Angående gödsling så lade jag en god grund genom att blanda i ca 1/5 kompost i jorden innan plantering. En större andel hade säkert gjort resultatet ännu bättre, men jag hade inte mer kompost. Tre veckor efter plantering gödlade jag försiktigt med blå korn (i brist på annat) genom att sticka ned en trädgårdsspade ca 20 cm ned i jorden ungefär 30 cm från stammen på fyra olika ställen och släppa ned lite gödsel. Avslutade genom att strö några få korn ovanpå jorden också. Jag var dock mycket sparsam med gödningen, använde ca 3/4 dl allt som allt. Jorden är lerig och innehåller antagligen en hel del näring naturligt. Det har förvisso stått ett äppelträd på precis samma ställe som tidigare, men än så länge verkar det inte spela någon roll och det växer i en takt som får en att häpna.
Några grundstenar om träd och gödsel som jag tycker har hållit i alla lägen och med alla arter i trädgårdsmarker:
Bäst resultat genom att:
- inte lägga något organiskt material/köpekord/kompost/gräklipp/löv längst ned i planteringsbädden, det ska läggas i det översta 20-30 cm-skiktet
- helt OK att gödsla redan vid planteringen med brunnen ko-, häst-, stall- eller fårgödsel. Hönsgödsel kan man spetsa LITE med när trädet etablerat sig (när man tar bort stödstolpen och trädet sitter fast i backen). Blåkorn är uteslutet för min del, det gynnar inte mikrolivet i jorden alls och innehöll sist jag kollade helt fel sammansättning för träd. Gillar man pulvergödselmedel och inte tycker att man behöver förbättra sin jordstruktur med t ex kogödsel - Algomin har något bättre sammansättning också för träd. Men gödsel är det absolut bästa. Mat- och trädgårdskompost är bra jordförbättringsmedel men innehåller inte mycket näring alls.
- Färsk urin utspädd 10 ggr och nässelvatten kan man vattengödsla med t ex andra säsongen, men det är ofta inte nödvädnigt.
- Bevattning är det absolut bästa gödselmedlet de första 3 åren, har man gjort en vid och bra planteringsbädd så är träd suveräna på att hitta näring själva - om de inte behöver slåss med gräs över sina rötter.
Om man tänker så här tycker jag det ger en bra bild av vad träd behöver för sina rötter:
SYRE och FRAMKOMLIGHET: Lucker jord att ta sig fram i (grus, organiskt material, uppluckring med spaden, vid växtbädd)
KONTAKT MED JORDEN OCH NÄRINGEN I JORDEN: Vatten.
Har man sedan vanlig eller ovanlig trädgårdsjord behövs inget mer. Var mycket sparsamma med granulatgödsel för träd eller använd det inte alls!
CasualKarlsson
08-06-2007, 20:31
Planterades trädet från kruka? Eller var det bar-rotat?
Det planterades från kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.