Full version: Försommar rapport
kerstin z5-6
Stor nerfrysning-vätskesprängning -många rosor klippta till backen -den hemska hösten har satt sina spår
Underliga överlevare som tex Goldbush ? gynnsammt läge ? då andra som Trerese Bugnet!! Sic är frusen till marken i vissa fall
De flesta rotäkta verkar skjuta nytt -men nog är det lite trist att börja om
Än har jag inte "kontroll över min trädgård-att vara borta i maj satt sina spår
Dessutom opererades jag för hjärtproblem tidigt i maj och kan inte flänga runt som förr
Ska försöka bidra med lite bilder snart
Hur ser det ut hos er ?
K sweatingbullets.gif + 32 i skuggan idag coolgleam.gif
sqrulan
sweatingbullets.gif

Här är det också varmt till tusen,orkar nästan ingenting på dagen. no.gif

Rosor har jag inte problem med ännu, eftersom jag inte har såna fina
som du.

Jag kan förstå att du ligger efter med en massa eftersom att du var borta
en månad.

Hoppas att det ordnar sig trostar.gif

Alexander-VG-zon3
säger det samma hoppas allt fixar sig och lycka till med alla rosorna

jag/vi vill gärna se bilder

hos mig i ros väg
climbing schneewittchen klätterros - full med knoppar och en del visar färg en gren frös bort tyvärr men resten växer på jätte bra .

Vresros - 3utslagna blommor doftar underbart

Erotika ros - inga knoppar men nya blad

rosa the fairy -hmm gulnar

rosa bordure rose
rosa peace
rosa nevada
rosa golden showers - inga av dom knoppar än hmm har inte kollat till dom men sist jag kollade bara nya blad

Tuscany rose - full med knoppar väntar tills den ska blomma

krukrosorna - en blommar och 3ya blad och knoppar på en sen är där väl 3tror jag som är stendöda

och hos mig med jätte varmt å skönt
Åsa, mälardalen zon 2
Allt lever och växer, Nevada som är full av knopp och ett par utslagna blommor är otroligt stor nu, äppelträdet bredvid börjar se litet ut
Kajsa
Mycket har frusit ner här med, blev ledsen över att Mozart och Trier frös i botten, det var knopparna i januari som ställde till allt. Mozart är full av växtkraft igen och kommer att blomma i sommar, Trier kommer ta längre tid på sig att bli stor igen. Så är det en del andra buskrosor som frös ner, men bara någon enstaka ros som dött.
Kanske blir det lite mindre ohyra om rosorna får börja om. Jag har vattnat här nu igen, så torrt/varmt.

Ja du får väl vara rädd om dig nu Kerstin rose.gif Och ta det lite lugnare.
fruberglund
Tänk vad olika det kan vara!

Här har rosorna aldrig varit finare! Stora och ståtliga med miljoooooner knoppar. Inte en bladlus så långt ögat når. Det enda negativa är nåt som gjort att knopparna på min Rosa Hugonis ramlat av (jordgubbsvivel?). Annars är jag mycket nöjd och just nu går jag i väntans tider på att min Aicha ska slå ut sina mängder med knoppar. Den kommer bli sååååå fin! Och Vioalcean kommer blomma för första gången i år, ett väldigt bra rosår för mig biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
kollade i dag och så att golden showers har en knopp en liten lika så erotika å rosa peace ,, så spännande och se dom alla blomma ,, ni får visa bilder sen alla ??
Betty
Hurdal, Betty Bland, Hansa, och nästan alla kanadensarna har klarat sig utan minsta problem. Men bland dem som inte står på egen rot är de flesta frusna nästan ända ner - men vid liv, bl.a. Nostalgie, J.P. Connell, Nevada, Bourbonrosen ’Zigeunerknabe’ och Westerland.
rosita
Jag har en enda ros i min trädgård, men visar den gärna.

[attachment=3739:kronprin...reta_004.JPG]

En nyplanterad ros har jag också, Fresia. blush.gif Den är inte mycket att visa ännu.
Alexander-VG-zon3
CITAT (rosita @ 07-06-2007, 08:05) *
Jag har en enda ros i min trädgård, men visar den gärna.

[attachment=3739:kronprin...reta_004.JPG]

En nyplanterad ros har jag också, Fresia. blush.gif Den är inte mycket att visa ännu.

åhh så vacker

här är en bild på en vresros blomma och sen Tuscany rose min vita klätterros har myror roligt i i säkert nåt annat med så den vill jag inte visa halv upp ätna knoppar slår ut

en extra bild på rosorna nere i Broby jätte vackert och doftar underbart
Sagosessa
Hoppas du kryar på dig Kerstin! smiley_small_hug.gif

I min trädgård har Rose de Rescht börjat slå ut, Mme Boll har stora knoppar som slår ut när som helst, Lichtkönigin Lucia har också knoppar som börjat svälla. Jag har inte haft några problem med nedfrusna rosor i min zon 3-4 Småland.
På gång är också Alba Maxima och mina 2 vresrosor, fast dessa har ännu inte några svällande knoppar.
Wasagaming och Mozart är nyplanterade och har därför ännu inga knoppämnen, men gröna och fina är de! rolleyes.gif

Har också en uppstammad Fresia som har börjat sätta knopp, likaså mina 2 Little White Pet.

Smolken i bägaren är rosenstriten som för första gången huserar bland mina rosor ranting.gif
De fullkomligt yr "vita flygare" när jag rör vid rosorna och mina Lucior är värst drabbade med ganska många gulvita blad.
Jag har giftbesprutat med "snällt" gift i dagarna 3, men det vetekatten om det har hjälpt något. Tycker snarare effekten har blivit att striten yr och flyger till andra rosor i närheten. För nu är även Rescht och Mme Boll ansatta. Jädra skit!!
anneli85
En hel del knoppar på en av mina höstplanterade New Dawn, den ena ser lite ledsen ut. Louise Odier är full med knopp det glädjer mig. Astrid Lindgren har också en hel del, fast dom kommer mer o mer alla är ju planterade i höstas så man får väl inte ha för stora förväntningar. Stamrosorna ser väl okej ut, måste hitta ett skyddat läge till dom för jag bor i ett blåshål och det tycker dom inte om.
Krya på dig Kerstin och hoppas att du har haft en trevlig bortavistelse.
AnnammA
De flesta av trädgårdens rosor har klarat sig(förutom att någon blivit lite tuggad på av rådjur, och en kom i vägen för gräsklipparen när sonen hjälpte oss att klippa gräset...)
Det jag kan tycka är synd är att blomningen är så tidig i år. Det är två veckor till midsommar, och de är redan i gång så långt....

Hälsn

AnnA
Alexander-VG-zon3
i dag öppnade sig Tuscany rose knopparna sååååååå underbart vacker ros

fruberglund
Ahhh, Tuscany har jag funderat på, nu ser jag ju att jag bara måååååste ha den blink.gif biggrin.gif Underbara blommor!
Alexander-VG-zon3
CITAT (fruberglund @ 10-06-2007, 14:06) *
Ahhh, Tuscany har jag funderat på, nu ser jag ju att jag bara måååååste ha den blink.gif biggrin.gif Underbara blommor!

är väldigt nöjd med den ,, inga larver och klara torrjord , bara litet bladlös angrepp och blommar så vackert med många många knoppar
kerstin z5-6
Ja det är verkligen en fin ros smile.gif
Jag har planterat idag med smile.gif 6 rosor och fixat stora kanadarabatten ..
Marlene z v
På min William Baffin var dom flesta grenar frusna, 2 grenar började växa men nu vissnar bladen på dom. Nytt har nu börjat komma nerifrån. Den blev flyttad förra våren men blommade fint och växte bra förra sommaren, så jag vet inte vad som hänt med den.
Krya på dej Kerstin.
rose.gif
kerstin z5-6
2 av mina WB är markfrussna .. det som hänt? den FB ranting.gif hösten .. är det som är boven ninja.gif
Först iskallt regn i hur många v som helst sen snöstorm och sen BLIDVÄder .. över JUL .. inte konstigt att rosgrenar frostssprängs då .. näää en sån höst vill jag inte ha igen
Alexander-VG-zon3
sån höst vill inte jag heller ha ,,

kan det va hösten som gjort att en par av mina krukrosor dog eller va det kylan på vintern?? för dom vaknade aldrig så så att dom slogs tillbaka så det va inte det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon