Full version: Klippa Bok
Almdalen
Skall men klippa Bok? Jag har tre som står i en grupp, Bok, så här ser de ut, tycker att de blir glesa upptill men hur och när kan man klippa dem. Någon som vet?
Tacksam för råd.
unsure.gif
Ingegerd
Cilla
Bokar växer på olika sätt beroende på vilken sort det är.

Att träd blir glesare i kronan kan vara ett naturligt växtsätt eller kan bero på näringsbrist eller kompakterad jord, att trädet har stöd av påle för länge (växer då mer uppåt än på bredden - en växtsäsong för stöd brukar vara tillräckligt) eller att trädet i plantskolan hade andra förhållanden än det fick på det permanenta växtstället. Trädkronorna brukar sedan jämna till sig med åren.

Man kan hjälpa ett träd att forma krona på höjden genom att stamma upp det, dvs ta bort grenar längst ned som växer ut från stammen. Men de flesta träd gör detta bättre själva, och innan man gör det är det bra att veta hur sorten växer.

Måste man beskära bok gör man det under JAS - juli, augusti, september.
Anders zon III
Hur länge har de växt där? Har de varit frodigare i topparna förut, så att man kan misstänka nåt angrepp eller torkskador?

Bok behöver inte mycket ljus som unga. Det är ett typiskt skogsträd som kan behöva trängas lite för att bli ett resligt träd. I bokplanteringar har man i början alltid mycket tätt och därefter undervegetation som ska hjälpa träden att komma upp i höjd och i skuggan släppa de nedre grenarna.
Växer de så fritt som på bilden blir de bredvuxna med kraftiga grenar och flerstammiga toppar. ´Varför satsa på hög stam och krona om det finns tillräckligt med ljus långt ner´, skulle de kunna tänka liksom...
Inget fel med breda träd, men rätt annorlunda från bokar i en bokskog.

Tycker att beskärningar som går att göra med sekatör ser bäst ut, att såga ser stympat ut och är en inkörsport för röta.
Almdalen
CITAT (Anders zon III @ 29-06-2003, 19:45)
Hur länge har de växt där? Har de varit frodigare i topparna förut, så att man kan misstänka nåt angrepp eller torkskador?

Bokarna har stått där i tre år, de har sett likadana ut hela tiden, dock lite större för varje år. Meningen är nog att de skall vara breda, men kanske skall jag klippa bort de nedersta grenarna. Vet inte om de behöver en liten kal stam längst ner. Den till höger på bilden har det. Jag håller med dig Anders att de är lite annorlunda men jag tycker om dem.
Ingegerd
biggrin.gif
Anders zon III
De behöver inget kalt nertill - det vanliga är att man tar bort bara för att kunna gå under.
Beskär om du vill allt eftersom efter tycke och smak, men inga grova grenar eller stammar...
Träden kommer nog igång alltmer med åren - både i bredd och höjd! De är ännu relativt nya på sin plats.
Almdalen
Tack Anders, jag låter dem växa som de vill.
Ingegerd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon