Full version: Gissa lite mer?
Piccante
Tänkte bidra med några tankenötter oxå. Hoppas de inte är allt för svåra men lite klurigt ska det ju va med. Man kan säkert svara med artnamn men jag ger rätt om man kan pricka in rätt ordning/familj/släkte i vissa fall för annars kan det bli väl klurigt.

Samtliga förekommer i vilt tillstånd.

Bild 1:[attachment=3698:fråga2.jpg]
Bild 2:[attachment=3699:fråga3.jpg]
Bild 3:[attachment=3700:fråga5.jpg]
Bild 4:[attachment=3701:fråga6.jpg]
Blomstertanten
1:an är en fjäril , men vill inte ens gissa vilken.

2:an är nån slags lav
amaira
1. är lätt som en plätt biggrin.gif En av de vanligaste dagfjärilen hos mig, kamgräsfjäril.

2. Ser ut som någon liten svamp, men hinner inte kolla upp det. Ska iväg på musutställning. wub.gif

3. Svartkämpe?

4. Ja, den har jag nog sett ... rolleyes.gif
Lars-Olof Arvids
1. Gräsfjäril.

2. Knappnålslav (Calicium sp.)

3. Svartkämpar.

4. Jag får återkomma, ska iväg på SNF-exkursion! biggrin.gif wub.gif

Olle
Blomstertanten
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 06-06-2007, 08:57) *
4. Jag får återkomma, ska iväg på SNF-exkursion! biggrin.gif wub.gif
Olle

Bra att ha nåt att skylla på så man slipper erkänna att man inte har en aning biggrin.gif tongue.gif
Att jag inte tänkte på det själv ! laugh.gif
Piccante
Ni som har svarat har prickar in nr 1-3 bravo.gif Visst ser Nr2 ut som en liten svamp, men jag gjorde den lite extra klurig genom att rotera bilden, egentligen växer de inte upprätt så utan skaftet är horisontellt mot underlaget. Ett tips på 2an, kolla på bålens färg!

4an är svår tongue.gif Den borde inte ens växa hos mig men det gör den ändå. Har sin tyngdpunkt i sin utbredning i östra Sverige. Tänk på kreatursföda så får ni släktets namn.
Lars-Olof Arvids
Okej, här kommer lite mer preciserade förslag:

1. Kamgräsfjäril.

2. Grön knappnålslav (Calicium viride)

3. Svartkämpar.

4. Natt och dag (kovall)

Olle
amaira
Nu hann du före mig med 4:an, Olle. Gissar också på Natt och Dag. Den finns ganska mycket av här i omgivningen på sina ställen.
Piccante
Grattis Olle du han först blomma.gif Grön spiklav och Natt och dag/lundkovall är rätt.
[attachment=3755:PICT0061.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon