|
Den 81-åriga kvinnan på Vätö utan för Norrtälje, som fällde en tall på grannens tomt har i tingsrätten dömts att betala 50 000 kr i skadestånd, samt betala motpartens rättegångskostnader på 49 000 kr. Dessutom har hon egna rättegångskostnader på 70 000 kr! Man kan ju i alla fall konstatera att advokater är dyra i drift! Annars är det ju bra att tingsrätten gett ett ordentligt skadestånd, även om 50 000 kr naturligtvis inte räcker för att ersätta tallen med ny i samma storlek!
Nu har jag börjat på ett svar tio ggr redan! Vet egentligen inte vilket av dem som passar bäst? Lider med den som miste tallen. Eller ska jag säga att jag lider med tallen ( för det gör jag)!? Vet vederbörande hur många år det tar för en tall att, bli just en tall ( stor och magnifik med sin vackra "krona" )!? Tycker att det är rätt åt den som fick betala. Men, precis som du säger, tallen kommer inte tillbaka vare sig du får böta med 50 000, eller 100 000. Tycker nog att det kan vara bra att tänka på för dem som erkänner sig vara träddödare! Man dödar inte träd ( vare sig det är grannens eller annans )ostraffat För övrigt...........Rättegångs/advokatkostnader borde hon kanske tänkt på lite tidigare
Tyvärr är det svårt att få något vettigt vite även på skador på träd vid ombyggnad. Har varit lite rättsfall och om jag inte minns fel så är det runt 50000 kr, något mer virkesvärde och nytt träd (fast det blir ju mindre). Så ibland kanske det är billigare för byggföretag att fälla träd och betala vite än att behålla dem.
Fast jag måste ju imponeras om det den 81-åriga kvinnan själv fällde tallen och klarade att ta hand om allt......................
Big Gardener
06-06-2007, 13:20
Det är alldelles utmärkt att det börjar komma några sådana här mål till nackdel för trädmarodörer. Risken är stor annars att folk som inte gillar träd i närheten av sin tomt helt fritt kan härja utan någon påföljd.
Jag var själv med och tog fram bevismaterial för en sommarstugeägare i Sandskogen i Ystad som vid en husombyggnad passade på att fälla flera tallar och björkar på naturskyddat område. Han gjorde därefter några halvtaskiga försök att dölja stubbarna. I höstas fick han en dom på ett antal dagsböter och ett ganska stort skadestånd. Kommer inte exakt ihåg hur stort det var, men det var över 50 000 kr.
Själv tycker jag mest synd om tanten jag... Har följt historien sen den började iom att det har skrivits om det i min lokala tidning. Med tanke på att hon har en änkepension på 10000 i månaden och inte har råd att gå till tandläkaren så är 50000 rätt mycket pengar. Troligtvis kommer tallägaren inte få speciellt mycket av de pengar han har rätt till för att tanten inte kommer leva så länge. Det kommer bli ett ärende för kronofogden... om inte insamlingen som verkar vara på gång ger bra resultat. Så jag vet inte jag. Trädmarodör känns lite väl hårt. Hon trodde att tallen störde telefonledningarna och hon behövde få kontakt med hemmet där hennes döende make låg. Hade det varit jag hade jag nog gjort likadant. http://www2.unt.se/avd/1,,MC=78-AV_ID=620253,00.htmlFör den som vill hjälpa till så kan man läsa här: http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=6...?from=read_more
Cassandra
06-06-2007, 21:44
50 000 för en tall. 75 000 är praxis för våldtäkt.
Hi! 50 000 för ett träd sjukt! Snor någon min bil 0 i skadestånd. Slå någon på käften under 10 000. 50 000 för ett träd löjligt
CITAT (Carl @ 07-06-2007, 10:02)  Hi! 50 000 för ett träd sjukt! Snor någon min bil 0 i skadestånd. Slå någon på käften under 10 000. 50 000 för ett träd löjligt Du kanske skulle gå en grundkurs i juridik, då blir det lätare att skilja på brottsmål och civilmål.
Cassandra
07-06-2007, 11:28
CITAT (KURT @ 07-06-2007, 11:52)  Du kanske skulle gå en grundkurs i juridik, då blir det lätare att skilja på brottsmål och civilmål. ...och lära sig att det heter brottmål.
Hi! Det var ande meningen jag var ute efter. Tycker ändå att 50 000SEK är för mycket.
Big Gardener
07-06-2007, 13:13
CITAT (Carl @ 07-06-2007, 12:59)  Tycker ändå att 50 000SEK är för mycket. Det är naturligtvis väldigt svårt att svara på hur mycket ett träd är värt. För många har träd affektionsvärde, vilket är väldigt svårt att mäta. Men ändå, 50 000 är inte alls särskilt mycket för ett träd. Det finns mycket sofistikerade trädvärderingsmetoder (Koch, Stritzke, Uniforma). Ingen av dessa metoder tar speciellt mycket hänsyn till affektionsvärde och estetiskt värde, vilket är förutsättningen om du ska göra en objektiv ekonomisk värdering av ett träd. Vad du utgår ifrån är i princip att du ser ett planterat träd som en investering som efterhand som det växer uppnår ett högre värde ju större det blir. Jämför kostnaderna med vad det skulle kosta att återställa tillfogad skada d.v.s. återplantera ett träd av samma storlek. Sällan är det praktiskt möjligt, så då får man utgå ifrån ett mindre träd och lägga på den tid det tar för trädet att växa till den storleken, plus de skötselinsatser, etableringskostnader som tillkommer.
Huggorm
07-06-2007, 14:41
Tja, vad skall man säga. If you can't do the time, don't do the crime. Vi kan inte låta folk härja med motorsåg på andras tomter bara för att dom börjar bli gamla och gaggiga och får för sig saker. Vart skall då världen sluta? Tycker 50k var för billigt, med tanke på hur många år det tar för ett träd att bli stort. Hoppas dom tog sågen ifrån henne också, för hon lär väll glömma bort saken på två minuter.
Gossen Ruda
07-06-2007, 15:18
En fullvuxen tall lär inbringa skogsägaren runt 500 kr vid avverkning... Från detta skall dras kostnaden för avverkningen. Med reservation för att siffrorna är några år gamla.
nybyggare
07-06-2007, 22:48
Tycker nog att det viktigaste i sammanhanget är att man faktiskt inte får ge sig på andras egendom!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Strunt samma om det är ett träd, ett hus, en bil eller vad. Står trädet på din tomt, gör vad du vill men du får inte röra andras saker utan lov -det präntar vi in i våra barn från start... 50 000:- Det är mycket pengar som inte står i proportion till andra skadestånd kanske, men detta är ju verkligen en sak som är lätt att undvika att drabbas av. Ge f-n i sågen bara och prata med grannen i stället. Det borde pratas mer om detta så att folk fattar att det inte är tillåtet och att det KOSTAR!!! Så, PRATA PÅ!
CITAT (Gossen Ruda @ 07-06-2007, 15:18)  En fullvuxen tall lär inbringa skogsägaren runt 500 kr vid avverkning... Från detta skall dras kostnaden för avverkningen. Med reservation för att siffrorna är några år gamla. Priset på talltimmer ligger mellan 500-1000 kr/kubikmeter.
Huggorm
08-06-2007, 11:36
Priserna på timmer har knappast med saken att göra när det är ett trädgårdsträd. För man börjar väll knappast prata om köttpriser när någon kör på grannens häst?
CITAT (Huggorm @ 08-06-2007, 11:36)  Priserna på timmer har knappast med saken att göra när det är ett trädgårdsträd. För man börjar väll knappast prata om köttpriser när någon kör på grannens häst? Allt beror på sammanhanget, om grannen föder upp hästar för slakt så är det just köttvärdet som är intressant. Är det en skogstomt kan det vara virkespriset som är intressant. Är det en trädgård, så får man ta hänsyntill andra värden och andra aspekter.
Jag känner inte till just det här fallet men har gjort värderingar av andra träd som skadats eller medvetet förstörts. Med trädgårds- gatu- eller parkträd gör man inte en virkesvärdering, som man däremot gör om det gjorts skada på produktionsskog. Likadant med ett äppelträd i en park eller trädgård, man använder inte samma underlag som när det blir skada på kommersiell fruktodling. Träd har olika funktioner och det är alla värderingar rättade efter.
När trädet inte är planterat för virkesanvändning, inte i första hand som vind-, buller eller stoftskydd (vid t ex motorväg), inte för kommersiell fruktodling och om det står i anlagd mark kallas de för prydnadsträd. Och då finns det flera värderingsmodeller att välja bland. I Stockholm är Kochs metod den vanligaste, och med den räknar man ut kostnaderna för att ta bort resterna av befintligt träd, anlägga marken för ett nytt träd av samma art i så liknande storlek som möjligt, inköp, plantering och etablering av det nya trädet - samt räntekostnad till det år trädet med god skötsel beräknas ha fått lika stor volym som det tidigare hade. Sen använder man tabeller för skador och brister osm var på det drabbade trädet innan skadan, räknar av detta och gör en slutsumma.
Eftersom träd i Sverige har mycket lägre status än t ex byggnationer och tendensen är att många byggföretag, transportfirmor m fl tycker att de kan kapa eller köra in i träd hur som helst, tycker jag det är bra att träd uppvärderas. Det borde vara minst lika stor varsamhet om andras träd som det är med andras byggnader.
Huggorm
11-06-2010, 17:50
Här ett liknande fall. En kvinna sågade ner två askar och en alm som stod på fel sida tomtgränsen, i något slags park vid en herrgård. 469 325kr kostade det den gången. Lite häftig summa kanske, men folk behöver lära sig att inte såga i andras trädgårdar. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7279908.ab
Solstorm
15-06-2010, 08:40
Som ytterligare straff lär hon få mängder med asksly på sin tomt. Tyvärr så får ju grannen det också.
Gossen Ruda
15-06-2010, 09:05
CITAT (Huggorm @ 11-06-2010, 18:50)  Här ett liknande fall. En kvinna sågade ner två askar och en alm som stod på fel sida tomtgränsen, i något slags park vid en herrgård. 469 325kr kostade det den gången. Lite häftig summa kanske, men folk behöver lära sig att inte såga i andras trädgårdar. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7279908.abTycker det låter helt horribelt, särskilt som det var på gränsen. Hade det varit jag hade jag nog tagit motorsågen och kapat resten av grannens träd, hon har ju inga pengar så det kan inte bli så mycket värre. Bagatellmål skall inte förstoras till det absurda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|