Full version: Svarta vinbär
rosita
Finns det svarta vinbär som ger bär i långa, fina klasar? Jag har vita och röda som har långa klasar, men på mina svarta sitter bären mer eller mindre ett och ett! thumbdown.gif
Eva 33c
Jag tror inte klasarna på svarta vinbär kan bli riktigt lika stora och fina som på röda och vita, men det bör definitivt inte sitta ett och ett.
Bilder på svarta vinbär från google
Kanske kan det vara en beskärningsfråga. Svarta vinbär har ett annat växtsätt än röda. De röda blir ju bar större och finare med åren, men de svarta ger finast bär på två-åriga grenar, alltså grenarna som växte fram i fjol. Därför brukar jag gallra ut ett antal (en tredjedel kanske) greanr ända från marken varje år efter bärsäsongen. På äldre grenar tenderar bären att bli både mindre och färre i klasen.
Svarta vinbär blir heller inte lika gamla som röda, kanske dax att byta ut dem? Och då kan du kolla sorterna i förväg vad som ser bra ut.
Det var några funderingar i allafall.
rosita
Okej, tack för tipsen! Jag ska börja med att gallra ur några grenar varje år, så får vi se om det blir bättre.
Åsa, mälardalen zon 2
+Svarta vinbär vill ha mera vatten än vita och röda vinbär.
Herbert Arvidsson
Kanske har det kommit en frostnatt när de svarta vinbären blommade, då blir det inga bär.Vilken sort har du?
rosita
CITAT (Herbert Arvidsson @ 07-06-2007, 07:52) *
Kanske har det kommit en frostnatt när de svarta vinbären blommade, då blir det inga bär.Vilken sort har du?

Jag har ingen aning om vad det är för sort. whistling.gif Det är från början en buske som stått i min farmors trädgård, som vi förökat och förökat och förökat... Funderar på att gräva upp de två som jag har kvar och plantera nya.
Herbert Arvidsson
Om du ska välja en ny sort,och vill ha goda bär och inte har ett frostlänt läge, välj Sorten RISARP. Har gett rik skörd ända upp i Norrbotten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon