Full version: inne eller ute
annagranq
jag var lite sen med sådd av perenner,(början av maj) exprimenterade därför och sådde en del inne och en del på friland i krukor. Dom som växt inne är nu omskolade, och vädret är förunderligt varmt och skönt här i zon 5 så jag har låtit dom stå kvar med solskydd ute på altanen. Är det dumt, ska dom egentligen bo svalare under tillväxten. I övrigt kan jag säga att de som jag sått på friland(och där de stod så på fröpåsen) inte kommit lika bra. M3n det kanske tar längre tid....vad tror ni
anna
Eva 33c
Om de står ute behöver de inte stå svalare. Det där med att sänka temperaturen efter grodd gäller när man sår inne under konstljus. Det ljuset är egentligen ganska svagt och då kompenserar man med lägre temp för att plantorna inte skall ränna och bli gängliga i sin jakt på mer ljus. Ute, även i skugga är det inga problem med balansen ljus/temp. Och ser plantorna bra ut så är det bra!

Varför det inte grott ute kan jag inte svara på direkt. Dels kan det ju vara sorter som vill ha en kallperiod så se kanske inte vill gro förrän nästa år, om du nu sådde ganska sent. Eller så har du helt enkelt inte passat dem lika bra med vatten osv. Men det är väl bara att vänta och se. Utmaningen tycker jag är att inte glömma bort krukorna så de torkar ut.
annagranq
tack, nu förstår jag bättre när det gäller svalhet efter grodd, kan det vara så att jag t.om kan ha småplantornai solen nu, eller?
Eva 33c
Det kan du nog, fast en sån här dag då solen steker är kanske olämplig som "första försök", men låt dem prova en stund så ser du hur det går.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon