Puffsan
06-06-2007, 09:20
[attachment=3704:DSC00087.JPG]
[attachment=3705:DSC00089.JPG]
Köpte ny lägenhet med tillhörande fantastisk 10 kvm söderbalkong i vintras, nu har det börjat växa och blomma i två balkonglådor som satt kvar. En med smultronplantor i (mums), och en med en jordgubbsplanta, baby-myntaplantor som en liten matta på botten och en blommande slingrig historia som jag inte vet vad det är. Identifieringshjälp tack?
Eva 33c
06-06-2007, 09:26
Lejongap!
När den blommat klart kan du klippa av den blomstängeln så brukar det komma nya stänglar med blommor.
Puffsan
06-06-2007, 09:37
Tack Eva!
Eftersom denna "nöt" gick så snabbt att knäcka så tänkte jag ge mig på en svårare. Samma sak här, började grönska i en kruka bredvid en stackars död anisplanta (som jag identifierade mha skylt i krukan). Denna är ju uppenbarligen perenn, bladen är lite håriga och sträva, känns nästan klibbiga så sträva de är. Ser ut som att det formas något slags knopp (men antagligen är det bara fler blad) i mitten...
[attachment=3706:Blomma.JPG]
[attachment=3707:Blomma2.JPG]
Vad är det och vad ska jag göra med den? Är den värd att ha kvar? Har lite hänglobelior som jag tänkte plantera, hade ju varit snyggt att ha i mitten. Funkar det?
Eva 33c
06-06-2007, 09:43
Jag svara igen, fast denna gång är det mer en gissning. Det behöver inte vara en perenn, det ser ut som självsådder av något som fanns där i fjol. Min gissning är någon form av blomstertobak. Du kan gräva upp ett par tre stycken som ser fina ut och sätta i varsin kruka med ny fin jord och se vad det blir. De står nog lite väl tätt nu för att utvecklas bra. Fjolårets balkongjord är nog också i magraste laget. Även om man kan vattna med näring så brukar den ofta bli lite kompakt i konsistensen efter en vinter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.