Lena N
Jag har fått en krukväxt i present. Mina kunskaper om krukväxter är begränsade och nu finns två bud om vad det är för växt jag har fått. Antingen är det en doftranka eller en porslinsblomma.

Jag har gjort bildsökning på Google, men blev inte klokare. Tyvärr har blommorna redan vissnat, men de var vita. Kanske vissnade de extra snabbt efter att jag låtit den bli alltför torr innan jag vattnade. Bladen har dock klarat sig bra och rankan växer vidare så jag har hopp om nya blommor med tiden.

Kan ni försöka hjälpa mig med vad det är för växt och gärna även bidraga med lite skötselråd. rolleyes.gif
Berith
Porslinsblomma - Hoya
Hoya carnosa är nog vanligaste
varianten av porslinsblomma.

Doftranka - Stephanotis floribunda

Lena N
Tack Berith! wub.gif wub.gif

Om jag förstår dig rätt så är de inte släkt trots ganska stor likhet i utseende.

När jag sökte Doftranka på Google fick jag bl a fram följande "Asclepiadaceae. Söt flerårig klängväxt som oftast säljs slingrande kring en båg- spalje. Blommorna är vita, stjärnformade och starkt doftande". Handlar det om ett tredje växtsläkte eller hör de ihop på något sätt?? huh.gif

Knepiga frågor, men jag har höga tankar om kunskapsnivån på denna sida.

Min växt liknar den udre mest, men jag har för mig att det fanns något med avvikande färg i mitten på blommorna. Blommorna doftade i hela rummet.
spotty
Hoyor eller porslinsblommor kan se ganska lika ut. Hoyan har dock tjokare blad än vad doftrankan har. Har du möjlighet kan du ju kika in i en blomsteraffär och kolla hur du olika sorterna ser ut och jämföra med din egen. Eftersom den blommade när du fick den gissar jag på att det är en doftranka du fått.
Ina

Här är en bild på Hoya australis, som är en hoya med blad som likar doftrankans.
Vad det gäller doftrankan säljs den ofta översållad med vita doftande blomklasar som ju, helt naturligt, vissnar efter ett tag. Jag har däremot ytterst sällan sett en blommande Hoya australis i handeln. Jag tippar på att det är en doftranka du har fått, Lena!

PS Bilden kommer från Pierre och Marie. Dom har massor med bilder på Hoyor!!!
Nutten
Asclepiadaceae (=tullkörtsväxter) är bara familjen som både doftranka (Stephanotis floribunda) och porslinsblomma (Hoya) hör till. Är därför inte särskilt konstigt att de påminner något om varandra!!!
Veganvarg
hej!

Jag kan passa på att fråga en sak nu när det pratas porslinsblommor.

För ca ett år sen tog jag två blad från en porslinsblomma (tror jag det var iaf) som jag satte i vatten. Efter evigheter fick bladen rötter, och då planterade jag dem i kruka.
Sen dess har bladen varit gröna och friska, men nästan inte växt ett dugg. Det ena har kanske rest sig 1 cm från jorden (fått en liten själk), med det andra har inte växt alls. sad.gif

De har varit planterade nu i kanske ett halvår.
Kan man inte få blad att växa upp till stora växter?
Eller måste de bara få mer tid på sig?
Måste man ta med en del av själva blom"stammen" (rankan) för att det ska växa? huh.gif

mvh
/Ylva
Betty
När jag har tagit sticklingar på Hoya så har jag tagit en bit av "stammen" med, har aldrig provat med bara ett blad.
De har inte växt direkt fort men absolut mer än en centimeter / halvår!
Ina
När man tar sticklingar av hoyor bör man se till att få med minst en "nod" - den del av stammen / rankan där bladen sitter fast - för att lyckas få en egen, ny hoyaplanta. Rota i vatten eller vitmossa eller jord eller orkidékompost eller.... metoderna är nog nästan lika många som hoyaälskarna! laugh.gif
Själv kör jag mest med vitmossa, eller vitmossa blandad med vanlig krukväxtjord.
Jag har själv en "stickling" som består av ett blad - den har stått på samma vis sen jag köpte den för 2,5 år sedan utan att det har hänt någonting! Den var rotad så jag utgick från att det var en nod, men vid det här laget har jag gett upp hoppet.... sad.gif
Veganvarg
Oki!
Tack för svaren!

Va trist att mina blad aldrig kommer bli nått mer än just två blad. De är tagna på ett ställe som betyder så mycket för mig, och jag har inte hjärta att bara slänga dem.
Men, de får väl stå där och leva så länge de lever. wub.gif

mvh
/Ylva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon