Utsikten
Om en och en halv vecka byter vi lägenheten mot hus och får en trädgård på köpet giggle.gif Planerna och önskningarna är många även om denna sommaren troligtvis blir en "småpilla-och-lära-känna-trädgården sommar" Inga buskar eller rabatter kommer förändras förrän jag sett vad som redan finns i.

Det jag känner att jag skulle vilja göra redan i sommar är att "städa" en slänt som mest ser förvildad och bortglömd ut. En annan del av slänten tänkte vi göra till ett stenparti med vattenfall, men jag vet inte alls vad jag ska göra med den här. Inspiriera mig!

Ett annat projekt som skulle kunna göras i sommar är även det en bortglömd plätt bakom huset. Plätten är 2-2,5 m bred och går längs med hela gränsen till granntomten. Nu består den av ris och gräs. Vad kan man göra med den?
Gloriana
På biblioteket kan man ofta låna hela årgångar av gamla Allt om trädgård. Där finns också en massa litteratur. Tillbringa sommaren med att läsa och fundera vad du vill och vad du gillar. Om längtan bliver för svår odla i kruka - lite arbete och mycket glädje. Det är ju ingen annan än du som kan bestämma vad du gillar och då gäller det att läsa och glo på så många bilder som möjligt. Nuvarande sommar kan ju också användas till att konstatera vad du har för jord och hur solen går och hur ev träd och buskar skuggar. Om man inte är trädgårdsvan sen tidigare är det nästan hopplöst att direkt veta vad man ska göra.

Men akta dig för trädgårdsviruset...det går aldrig över och tenderar dessutom att förvärras... coolgleam.gif
Alexander-VG-zon3
som Gloriana säger börja inte förrän nästa vår med att plantera ,, kolla jorden,vilka växter där finns och hur det är med sol och skugga plus kolla var där blåser mycket eller är vindstilla . sen på vintern kolla var snön smälter snabbast och var tjälen försvinner snabbast m.m.

sen kolla vilken zon du har

och du ser snabbt under sommaren vad du har för växter så efter kollat i böcker och tidningar och när du vill börja skapa . så kan du börja bygga upp slutet av sommaren och hösten - jord förbättra och gräv där växterna ska stå det är bra om det står orört undervintern sen på våren så grundgödslar du allt och sen plantera på våren . det kan vara smart att ha sånt klart i förväg

och även som Gloriana sa kan du ha i krukor detta året
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon