Full version: Idéer välkomnas!
Akeleja
Rabatten är 12 x3 meter stor och ligger i västligt läge. Bakom denär en stenmur som är knappt en meter hög.

Just nu är den överbemmanad av kirskål och brännässlor men det ska jag sätta igång och jobba med. Jorden är ganska bra tror jag.

Det jag hade planer på är att främst ha lupiner och prästkragar i den eftersom det är växter som är rätt lätskötta och som tidigare har funnits i rabatten. De är också sådana som passar bra vid ett gammalt torp. Men jag är intresserad av att höra vad ni har att säga, vad ni tycker skulle vara fint i den rabatten. happy.gif

här är en bild på hur rabatten ser ut så ni vet vad jag har att jobba med.
Tesa
Ojoj...nu har ju inte jag nån kirskål men vad man hört med åren så har du PROBLEM!! Du kan nog glömma den där jorden...täck och lägg på ny jord att plantera i är mitt råd för kirskål ska ju tydligen vara ett Sisyfosarbete att bli av med.. wacko.gif
Akeleja
mmhmm, jag testade att rensa lite förra året, det syns inte någon skillnad alls ska jag säga dig. ogräset från helvetet rent ut sagt. ranting.gif men jag är igång igång och ska vinna över det, iaf ska vi kunna komma överens lite mer än nu i framtiden.

men du har inga andra förslag på växter än lupiner, akeleja och prästkrage. jag vill ju att det ska vara klassiska växter och framförallt tåliga sådana.

Ophelia
Mitt råd för att få bort ogräsen är att klippa, klippa, klippa, klippa osv osv osv kort kort.....under en låååång tid. Därefter sätta igång och vända upp jorden och rensa. Eller att klippa kort kort ner till grässvålen, gräva och rensa och därefter låta vara och klippa kort kort så fort ni ser det komma upp. Kirskål tål inte att hållas kort och kommer försvinna inom några år. Gå med trimmer eller kör över med gräsklippare någon gång i veckan på lägsta läget.

Ja jorden lär vara bra om brännässlor trivs, de gillar kvävehaltig jord. Jag är personligen mycket förtjust i fjärilar och nässlor är en barnkammare för många olika arter och dessa är i minskande antal och därför bär det mig emot att uppmuntra borttagande av nässlor men snällt om du kunde ha en liten barnkammare någonstans i trädgården. Se till att INTE få med en enda kirskålsrot!

När det blir aktuellt med trädgårdsväxter tror jag att även blågull, stormhatt, riddarsporrar och en och annan gammal ros (typ alba eller någon annan ros från en gammal grupp) skulle passa i en sådan stor rabatt. Pioner och bortsnejlikor förknippar jag även med gamla rabatter. Tror även att stor blåklocka skulle vara passande samt även nattviol, löjtnantshjärta, fingerborgsblomma och malvor av olika slag. Ingen av dessa blommor kräver någon överdriven skötsel och en del sprider sig själva med frön.
mamamaggan
Håller med dem som säger att du ska byta jord. Har själv kirskål i mina rabatter och där har det rensats intensivt i drygt 40 år!!!!!!. Inte blir vi av med den inte!!!!

Däremot så har vi numera begränsat möjligheten för ny kirskål att sprida sig till rabatten. Det här är ute vid vår sommarstuga och huset står på plintar. Under huset i kanten mot rabatten växte det mängder av kirskål. Där tog vi bort den synliga kirskålen , la svart plast över och täckte med sten och grus. Funkar jättebra. Så om det är möjligt för dig så kan det vara en idé att försöka göra något liknande runt om din rabatt. Svart plast och sten kankse inte är så roligt men det kanske går bra med något annat som kväver kirskålen.
Näcken
Växter som jag vet min farmor (som föddes 1900 och bodde vid en småländs bodgård) hade är bondpioner, höstlox, riddarsporrar och jag tror även hon hade stjärnflocka och några nävor.

Men även där finns kirskål, men försäk gärs för att hålla den i schack.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon