annagranq
förra året satte jag tre plantor med lammöron som växte och mådde bra. Nu verkar dom väldigt tröga, en planta har bara förra årets vissnande blad och två har några små nya blad som det är hål i. Plantorna står i skyddat soligt söderläge zon 5. Kan dom få sjukdomar?, vad kan det annars vara och hur ska jag göra?
anna
Ophelia
Ja de passar ju i söderläge men hur är jorden? De gillar ju väldränerad jord och trivs inte alls om det blir för fuktigt kring fötterna oavsett soligt läge.
olgak
Ja, som sagt, 95 % av mina dog ju i vintras wacko.gif . I det fallet sannolikt dålig dränering. Lite hål i bladen och lite allmänt sladdriga vill jag minnas att de äldre delarna av mina var förra året, men det kom ju hela tiden nytt och fräscht och då plockade jag bort det sladdriga.
annagranq
jag har väldigt torra rabatter i detta söderhörn, men sen hade jag satt några nya plantor där som jag vattnat flitigt, kanske har det gjort att lammöronen fått för mycket fukt. Nu grävde jag upp dom och satte sand i botten på gropen och satte ner dom igen. Tror ni dom gillar det?
anna
Carl
Hi!
Mina lammören sprider sig som ogräs. De finns runt om på tomten i sandjord betoning på sand. Vattnar aldrig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon