mamamaggan
06-06-2007, 10:09
Ska ha en vinranka , Boskoop Glory , i en kruka på balkongen. Vad ska jag tänka på när jag planterar den ? Jord, dränering,gödsel mm . Balkongen är inbyggd och det blir aldrig under 15 grader på vintern.Har tänkt binda upp den mot takbjälkarna, kan det blir för varmt för den på sommaren resp för kallt på vintern ? Taket är av isolerplast ( dubbel takplast ) .
mogge92
06-06-2007, 13:16
NU vet jag inte så vättemycket utan skriver bara vad jag har hört

vindruvor föredrar sur jord, men själv har jag min vindruva i "ko - på - påse" och den växer jättebra så jag vet inte hur pass viktigt det är med den där sura jorden

Värmen på sommaren är nog rätt så lagom, men däremot har jag en känsla av att övervintringen blir för varm. NU får vi vänta och se om några mer kunniga personer kan bekräfta det jag sagt eller komma med andra förslag
RibesRubusVitis
06-06-2007, 17:49
Just Boskoop Glory vill INTE ha sur jord; däremot vill de baltiska ”staketdruvorna” gärna ha det lite surare om rötterna, t ex rhododendronjord. Mycket köpejord innehåller mest sur torv och då kan man i stället behöva tillsätta lite kalk.
Skaffa en så stor kruka som möjligt och fyll på med jord, gärna uppblandad med grus eller små lecakulor. Gödsel är inte så viktigt, i alla fall inte i början. Vinrankor mår bäst av en kallare viloperiod om vintern, kanske källaren, garaget eller trapphuset?
mamamaggan
06-06-2007, 19:44
OK tack för svaret. Har också funderat över om det blir för varmt på balkongen på vintern. Men , om jag har den klängande i takbjälkarna så tror jag inte att det blir så varmt som femton plusgrader där fast det är väl hela plantan som vill ha det svalare.
Vad händer om den står för varmt på vintern?
Att flytta den någon annanstans blir nog inte möjligt och jag vill inte ha kallare på balkongen på vintern eftersom jag har andra krukväxter där.
RibesRubusVitis
06-06-2007, 22:56
Förmodligen överlever rankan även i högre temperatur; hemma hos mig står sticklingar från förra året som jag inte hann få ut i landet. Några har dock dukat under för spinnkvalster eller annat läbbigt.
En svårighet med att odla vin i alltför tropiskt klimat är just bristen på viloperioder där frosten hjälper till att få bort gamla blad. Vingurun Lon Rombough skriver om diverse knep som bl a används i Indien: En månad efter skörden plockar man bort alla blad från rankan en vecka efter det att man slutat vattna. Sen får hela växten ”vila” i två-fyra månader utan att beskäras. Systemet fungerar bäst i områden med regelbundna regn- och torrperioder.
När man sedan vill få igång rankan, är det dags att beskära och börja vattna på nytt, och gödsla försiktigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.