Ti bee
Titta gärna i mitt album under Oidentifierat och se om du vet vad något är.
Ha en bra dag! smile.gif
mynta
Den sista växten är besksöta, släkt med potatisen & som de flesta andra växterna i solanum-familjen: giftig!
Fialotta
Bild 3 o 4......busken ser ut
som min schasminbuske....luktar det gott om den oxå??
nilla
Rosen kanske kan vara en New Dawn?

Gunilla
Berith
Bild 5 ser ut som Euphorbia cyparissias, vårtörel.

Schersmin och jasmin är två olika växter även om dom ofta blandas ihop! wink.gif unsure.gif
Hittade inga bra bilder på nån av dom men kolla in den här sidan med några bilder på schersmin för att jämföra med dina.
lavendel
Kan också tänka mej att den första rosen kan vara New dawn..den andra är knepigare...finns så många som liknar varann...har du kollat Roslistan(Allt om trädgård) eller Lagerströms rosor?
Lycka till me ditt sökande!
Ti bee
Hej och tack för svar! smile.gif
Besksöta var mitt i prick, giftig med röda bär, ryker nog från uteplatsen med andra ord. Annars är den rätt så fin faktiskt.
Vårtörel var också mitt i prick, den är också söt ju!
New Dawn tycks stämma också, skall jämföra med fler bilder och i verkligheten någon gång också, men jag tror att det är rätt ros.

Schersmin är det dock inte, det har jag på andra ställen i trädgården. Denna buske luktar inte alls knappt, i alla fall inte schersmin. Hmmm...jag har lagt in en bättre närbild på busken i albumet.

En till liten planta ligger inlagd också, som jag hittade slokandes i skuggorna igår. Säkert inget ovanligt. Påminner om bilder jag sett på lammöron, men blomman stämmer väl inte?
Ha det gott! smile.gif
Berith
Nr 5 är purpurklätt! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Busken med de vita blommorna ser ut som någon Deutzia.

Här hittas bild på praktdeutzia (Deutzia magnifica)
http://thierry.jouet.free.fr/photos/deutzia2.jpg

Det finns många fler olika sorters Deutzia.

Den gråludna växten med cerise blomma ser ut som purpurklätt, trivs där det är soligt och väldränerat. Sprider sig ganska bra med frö. Den är tvåårig. Själv har jag den på torra och soliga ställen där få andra växter klarar sig.

Bara för att en växt är giftig behöver man inte göra sig av med den, tycker du om besksötan behåll den (även vårtörel är giftig).
Ti bee
Nej, det är sant, jag kanske kan spara besksötan. Det är min lille unge jag tänker på, men det finns ju många andra giftiga växter i min trädgård också tyvärr. En hel thujaberså t ex, thuja ger nervskador redan i liten mängd läste jag nyligen.

Purpurklätt, kul!! smile.gif

Om min vitblommande buske, så hittade jag idag en likadan buske på ett annat ställe i trädgården, så nu känns det ännu viktigare att ta reda på vad det är.
Deutzia är faktiskt väldigt likt min buske. Kameliaschersmin då, den är också lite lik busken, fast bilden jag såg var rätt dålig. Jag ska leta vidare, men det är nog en Deutzia!

Tackar tackar igen! Ni är så duktiga!! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon