Österläge
Jag har inte så mycket plats och har ingen stans att gräva ner mina tulpaner under sommaren, i väntan på vintervilan. Har haft dem i kruka under vintern och under blomningen. Kan jag förvara dem i typ förrådet o gräva ner dem igen i höst? Känns ju synd att bara slänga dem - för tulpaner blommar väl om nästa år o nästa o nästa? Vad föreslår ni?

thanks.gif wub.gif
Kvarnvik
Jag drar/gräver upp mina så fort de har blommat över och ställer dem med stjälk och allt i en papperspåse, sen får de stå så i garaget över sommaren och så gräver jag ner dem igen på hösten. Detta beror mest på att jag inte har ro att vänta på att de ska vissna ner för att det ser så fult ut, men jag läste också någonstans att tulpaner ska "bakas" på sommaren, alltså stå torrt och varmt...
Lady Hamilton
Jag stoppar ner mina uppgrävda tulpaner i en säck med jord Är det många lökar , skär jag ett snitti en ny säck och "radar" upp dem längs-efter nedgrävda i säcken.(typ billig jordsäck) och ställer det på ett skuggit undanskymt ställe. Och låter det sedan stå där tills jag har tid att ta hand om det Och då har oftast blasten oxå vissnat ned. Annars kan man även göra som Kvarnvik Så har även jag gjort några gånger.
Österläge
Tack för tipsen! Ska sätta dem i papperspåse i förrådet, där är det varmt o torrt. Är det svårt att få tulpaner att blomma igen, eller kommer de igen varje år utan större bekymmer?
Emma_N
Hej!
När ni säger att ni gräver upp tulpanerna och ställer de i en papperskasse, är lökarna helt fria från jord då?
/ Emma
Kvarnvik
Jag bara tar upp dem och skakar av dem litegrann, sedan får jorden som är kvar ramla av av sig självt när den har torkat.

Jag hade inga problem att få mina att blomma om, det ska tydligen vara enklare om man behandlar dem på det här viset...
Floppy
Fungerar samma metod även på påskliljor, hyacinter, krokusar m fl...?
Ingrid Zon3
Jag sätter mina längst in mot husväggen på sydsidan. Har planterat höga perenner framför som växer upp och skymmer. Alla trivs och t.o.m. papegojtulpanerna blev betydligt fler i år än förra året.
Verkar alldeles för besvärligt att hålla på att gräva upp och förvara separat. Tycker jag alltså whistling.gif
Lady Hamilton
CITAT (Floppy @ 18-06-2007, 18:02) *
Fungerar samma metod även på påskliljor, hyacinter, krokusar m fl...?

Ja det går utmärkt tummenupp.gif
Österläge
Nu har jag grävt upp mina tulpaner och satt i en papperspåse. Vissa hade börjat mögla så dem slängde jag. I en stor trädgård verkar det ju onödigt krångligt att göra så här, men jag har ingen bra plats att sätta dem på där annat kan växa framför... Och de vill ju ha torrt över sommaren, så jag vill inte plantera annat i deras kruka, som jag behöver vattna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon