mamamaggan
06-06-2007, 14:13
Har en Mme Hardy som växer så det knakar. Men det har blivit långa grenar utan att det förgrenar sig nämvärt. Kan jag klippa ner den , kanske nästa vår , för att få den att växa lite annorlunda ?
Du kan beskära den direkt efter rosen blommat. Jag skär tillbaka enggn. blommande rosor som blir lite för yviga på sommaren. Beskär du nästa vår får du vänta ett år på blommor.
mamamaggan
06-06-2007, 21:19

Så jag kan alltså beskära den när den har blommat färdigt. Visst kan jag väl kapa den rätt så hårt då för att få en buske i stället för som nu 7-8 lååååånga " störar ".
Nöj dig med 1/3 så här på sommaren direkt efter blomning, vill du klippa hårt spar till nästa vår. Klippte ner ett par Damascena rosor hårt i våras som fick en massa stritar förra sommaren, dom är fulla med nya grenar nu, men blommar då inte i sommar.
mamamaggan
07-06-2007, 08:41
OK , då vet jag hur jag ska göra . Tack !
Jag gör som Kajsa,klippa in de engångsblommande rosor efter blomningen,inte för hårt,lagom. på Honungsrosen och Multifloran klipper jag in de långa årsskotten i augusti.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.