Full version: Klippa Mme Hardy?
mamamaggan
Har en Mme Hardy som växer så det knakar. Men det har blivit långa grenar utan att det förgrenar sig nämvärt. Kan jag klippa ner den , kanske nästa vår , för att få den att växa lite annorlunda ?
Kajsa
Du kan beskära den direkt efter rosen blommat. Jag skär tillbaka enggn. blommande rosor som blir lite för yviga på sommaren. Beskär du nästa vår får du vänta ett år på blommor.
mamamaggan
thanks.gif Så jag kan alltså beskära den när den har blommat färdigt. Visst kan jag väl kapa den rätt så hårt då för att få en buske i stället för som nu 7-8 lååååånga " störar ".
Kajsa
Nöj dig med 1/3 så här på sommaren direkt efter blomning, vill du klippa hårt spar till nästa vår. Klippte ner ett par Damascena rosor hårt i våras som fick en massa stritar förra sommaren, dom är fulla med nya grenar nu, men blommar då inte i sommar.
mamamaggan
OK , då vet jag hur jag ska göra . Tack !
renate
Jag gör som Kajsa,klippa in de engångsblommande rosor efter blomningen,inte för hårt,lagom. på Honungsrosen och Multifloran klipper jag in de långa årsskotten i augusti.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon