Christa
06-06-2007, 15:09
Jag har satt pak choi för första gången. De har växt väldigt fort och är stora och fina. Frågan är hur stora de skall bli? Kan de bli för stora om jag väntar? Provade idag att ta de yttersta bladen på några plantor trots att de på Impecta sa att man skall skörda hela plantan. Nändes inte ta hela utan tog några blad på prov. Är det någon som har erfarenhet av pak choi så är jag intresserad av alla aspekter.
anna_rispan
06-06-2007, 15:18
viist är det de som är breda o vita o sen med typ ett litet blad längst upp? när jag köpte såna på ica vare de lagom stora för min hand. inte så mega jätte stora alltså
Det som kan hända är att de går i blom. I princip kan man skörda när som helst annars. Plockar man dem unga så kan de ätas råa, lite äldre bör värmas (wokas eller kort tid i varmt vatten och sedan isvatten).
Jonas70
07-06-2007, 15:09
Jag föredrar att skörda hela plantan på en gång, för de går så snabbt i blom. Jag brukar skära av hela plantan på samma sätt som man gör med exempelvis blomkål. Sedan sköljer jag av den och tar bort det allra nedersta för att sedan woka. Det brukar bli väldigt gott, och det är bra "motstånd" i det när man tuggar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.