kajsalota
Vad ska man göra?
Jag planterade ut tomaterna på friland häromdan, men nu har de börjat blekna i färgen på bladen och ser lite allmänt livlösa ut.
Försöker vattna mycket och gödslade med hönsgödsel närjag förberedde jorden.
Nåt tips?
Ammoura
Inte så att dom fått för mkt sol? Vande du ut dom med skugga först?
kajsalota
fast de stod i ett soligt fönster innana jag tog ut dem...?
rosita
Ett soligt fönster är inte lika starkt solsken som utomhus, så du bör nog skugga dem i början. Ute blir de ju utsatta för vinden också, som de inte är vana vid och allt detta blir lite som en chock för plantorna. De repar sig snart om du bara ser till att skugga dem. trostar.gif
Preussen
jag har läst någonstans att halten av marknära ozon ökat stadigt de senaste åren och att vissa växter inte alls gillar det, tex tomater. tror t.o.m att solen bränner ännu mer i samband med marknära ozon. så det är bra att skugga plantorna och sen kan folk ta och köra mindre bil.
Jonas70
Även om de stått soligt inne eller i växthus, så brukar i alla fall jag vänja av mina plantor lite långsamt så att de inte får en chock av att flytta ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon