Märta-Linnéa
06-06-2007, 19:45
Om två veckor flyttar vi. Det jag sörjer allra mest är min vita pion som just börjat blomma. Tyvärr kan jag inte ta den med mig, men kanske kan jag köpa en ny. Om jag bara visste vad den heter... Den är vit och den doftar kryddskåp (kummin kanske?). Här kommer en närbild.
Snälla, är det någon som vet vad den skulle kunna heta? Ska jag våga mig på att dela pionen...
[attachment=3716:Kopia_av_Bild_088.jpg]
LindaLunda
06-06-2007, 20:51
Varför kan du inte ta den med? Eller fråga om du får komma tillbaka i höst och gräva upp den och dela den så du får med dig en bit i alla fall.
Det går faktiskt att gräva upp nu med om man är väldigt försiktig.
Linda
Märta-Linnéa
07-06-2007, 17:14
CITAT (LindaLunda @ 06-06-2007, 21:51)

Varför kan du inte ta den med? Eller fråga om du får komma tillbaka i höst och gräva upp den och dela den så du får med dig en bit i alla fall.
Det går faktiskt att gräva upp nu med om man är väldigt försiktig.
Linda
Visst skulle jag vilja ta med mig den, eller i alla fall en del av den, men hur gör jag då? Pionen är ganska stor så den går säkert att dela men jag är rädd att både moder- och dotterplantan tar skada om jag försöker flytta den nu. Sätter man bara ner spaden, eller?
Så gjorde ialla fall jag,en bekant till oss köpte en villa med med tomt ,men de skulle bygga om ,så tomten skulle bli skövlad så han tyckte att jag kunde plocka det jag ville,så självklart gav jag mej på pionerna rosa och vita ,vi tog med en rejäl jordklump och satte ner den på tomten exakt i mark höjd med klumpen, den blommade färdigt den sommaren och har fortsatt som om ingenting hänt ,även på hans tomt så mår pionerna bra(trots skövling).
En granne sålde sitt hus med en fantastisk rabatt som blivit eftersatt pga sjukdom. De nya ägarna grävde upp och slängde allt för att göra gräsmatta. Jag kom rusande med min skottkärra och hann rädda en pion (detta var i juni om jag inte minns fel) samt en del annat. Om man bara tar med så mycket rotklump som möjligt så är det bara att ta med pionen i flytten. Min har klarat flytten utmärkt även om den såg lite hängig ut ett tag. Jag skulle definitivt ha grävt upp om det var en favoritväxt, de nya ägarna kanske gör som dessa, bara gräver upp och slänger.
Märta-Linnéa
09-06-2007, 21:47
CITAT (MarieG @ 09-06-2007, 18:42)

Jag skulle definitivt ha grävt upp om det var en favoritväxt, de nya ägarna kanske gör som dessa, bara gräver upp och slänger.
Jo, jag vill ta med pionen. Problemet är att jag inte får. Enligt Jordabalken får man inte ta med sig fast egendom när man flyttar, och dit räknas växterna i trädgården.
Jag har försökt dela pionen idag, men det gick inte

Jorden är stenhård och jag är rädd att skada växten om jag tar i för kung och fosterland - vilket jag tror behövs. Vi har i och för sig en bra relation till köparna och de verkade inte alltför trädgårdsintresserade... Jag tror jag ska fråga om jag får komma tillbaka i höst och gräva upp pionen. Kanske har jag tur och får ja, annars är det bara att börja resa runt bland plantskolorna här omkring.
kerstin z5-6
09-06-2007, 21:50
avtal kan göras som undantag från balken .. min kompis sålde sitt hus i fjol -eftersom de som köpte inte hade något intresse av trädgård -gjordes skriftligt avtal och hon har snart flyttat ALLA växter...
Visst kan pioner delas ..
mamamaggan
09-06-2007, 23:23
Har själv gjort undantag för växter när vi sålde vårat radhus. Gjorde klart för köparna att den och den växten kommer jag att ta med mig och det gick de med på. Så prata du med köparna så får du se om det inte kan ordna sig.
TantGredelin
10-06-2007, 00:09
Ta med den, absolut! Det är en myt att pioner är så svåra att flytta. Aldrig skulle jag lämna en sån skönhet. Kan vara Festiva maxima, den har lite rosa inslag och doft som man kan beskriva som du gjorde. Min har massor av knoppar just nu, jag skulle hellre lämna favoritfåtöljen än den där pionen om jag skulle flytta.
Visst ska du försöka få med dig en bit! Om du inte vill störa den i blomningen så kanske du kan få komma tillbaka senare i sommar. Visst kommer plantan att få sig en tjolablängare av detta, men de kommer att hämta sig, och tänk vad glad moderplantan blir om den får låta en del av sig själv följa med dig till ditt nya ställe

. Om nya ägarna låter dig komma tillbaka, så kan du ju alltid ta med dig en liten present som tack för deras förståelse, så blir de nog inte sura även om plantan slokar lite ett tag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.