Full version: Silverpäron
aldo
Silverpäron
Pyrus Salicifolia 'Pendula'

Trivs i solen men hur är det med västanvinden ?

Vill så gärna köpa ett Silverpäron wub.gif
Pernillaheterjag
Visst är de fina!!!

Planterade ett finfint exemplar av just silverpäron igår!

Enl. säljaren trivs trädet bra i sol och klarar även vind. På det stora hela skall det vara ett ganska anspråkslöst träd.

Själv planterade jag i massor av torvmull (Master), blandat med kogödsel och planteringsjord.

Mitt silverpäron är solitärplanterat i en rundel av "katthuvuden" med ulleternell planterat emellan och en lavendelhäck runt om. Hoppas att det blir fint. Vill skapa en "medelhavskänsla" nära uteplatsen där oliv- och citonträd står i urnor.

Big Gardener
Jag vill påstå att Silverpäron kan ha problem med vinden. Inte så att det är svagt i roten, men silverpäron är återigen ett av träd som gillar värme. Ett utsatt läge där värmen aldrig tillåts byggas upp utan ständigt förs bort av vinden kan vara problematiskt och utvecklingen kan därför bli lidande.
Pernillaheterjag
BigGardener, trist att etablerade och välrenommerade växthandlare säger att det inte ska vara några problem med blåsten!

Vi bor i Helsingborg - förvisso ofta sveriges solsida, men rejält blåsigt... Hoppas att det inte blir några problem, för trädet vi planterade igår skall vara vårt vårdträd...

aldo
Mitt Silverpäron får sol mest hela dagen men blåsten finns där ju hela året .....från ett eller annat väderstreck .

Mina havtornsbuskar trivs i vinden-solen och mest blåser det från väst till nordväst hos mig .

Håller mina tummar ......vill så gärna plantera ett av dessa träd hos mig rolleyes.gif
zaaritha
Någon som kan ge tips på träd--silverfärgat--att stå bredvid ett rödbladigt träd?
Här blåser ganska mycket, tyvärr!
Så--trädet bör tåla blåst o helst inte bli alltför högt!
Elihe
rolleyes.gif Hej!
Planterade ett Silverpäron förra våren, i full sol men mycket västliga vindar. Det står ganska öppet i en rabatt. Än så länge verkar det inte lida av blåsten. Tilläggas skall att det står skyddat för nordanvind. men oftast blåser det västliga vindar.
cool.gif
zoodiak
Zaaritha - Har du tittat på silverbuske ?
Den har lika silvriga blad som silverpäronet. Blir väl inte så hög kanske men är kanske ett alternativ. Beror ju på hur stort du vill ha.
zaaritha
Jodå, silverbuske har jag gillat i många år!
Men; den breder väl ut sej?
Vill ha nå´t trädliknande! flirting.gif
eugenia
CITAT (zaaritha @ 09-06-2007, 00:37) *
Någon som kan ge tips på träd--silverfärgat--att stå bredvid ett rödbladigt träd?

Någon typ av pilträd kunde kanske fungera. Jag tror det ska finnas sorter som blir lägre än "den vanliga". Jag tycker korallpil är väldigt fin, med lockiga blad.
Alexander-VG-zon3
CITAT (zaaritha @ 09-06-2007, 00:37) *

silverpil eller vitpil ?
Big Gardener
CITAT (Pernillaheterjag @ 07-06-2007, 11:15) *
BigGardener, trist att etablerade och välrenommerade växthandlare säger att det inte ska vara några problem med blåsten!

Tja, det beror som sagt lite grand på var man bor. Visst kan silverpäron fungera i ett utsatt och blåsigt läge också, men då vill det till att läget är i övrigt ganska gott. Ett kustnära klimat med längre höst fungerar uppenbarligen. Jag vidhåller dock att utvecklingen blir som bäst i skyddade och varma lägen.
Cilla
Har bara erfarenhet av Silverpäron i zon 3, som nog är gränsen för den. Måste vara väl skyddat läge helt klart i zon 3, men om det är vinterns tjäle, vårtorka, höstväta med kalla "fötter" eller annat som ibland gör att mindre skyddande lägen inte fungerar vet jag inte.
I zon 3 skulle jag sätta trädet på liten kulle, använda väldränerad jordblandning (grus), och iallafall de första åren täcka rötterna med löv på hösten.

eugenia
CITAT (eugenia @ 14-06-2007, 16:38) *
Någon typ av pilträd kunde kanske fungera. Jag tror det ska finnas sorter som blir lägre än "den vanliga". Jag tycker korallpil är väldigt fin, med lockiga blad.

Korallpil är väldigt vacker, men det var Trollpil jag menade när jag skrev "lockiga blad".
Silverpäron är ju ett jättefint litet träd men om zonerna inte räcker till så kanske en Trollpil vara ett alterantiv upp till zon 5 i alla fall. Det finns två sorter som kallas Trollpil: Salix matsudana `Tortuosa´ och Salix babylonica v. pekinensis `Tortuosa´. De är inte lika silvriga som silverpäron men det finns ju an massa andra sorter också. En variant som börjar dyka upp är Rosmarinvide som har lite blågröna smala blad som Rosmarin. (Salix elaeagnos ´Angustifolia´) Den lär ska vara härdig i zon 5. De här är ju en buske, men den kanske skulle kunna stammas upp. Annars finns ju också silverpoppel. Den brukar placeras på blåsiga ställen. Jag vet inte hur härdig den är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon