Engla
Nybörjare på det här med trädgård och har så många frågor och funderingar.
Det jag denna första gång här på Odla.nu undrar över är om någon har några förslag på hur vår "vackra" slänt kan se ut.
Den är nu obearbetad, plan med lite stenbumlingar utplacerade på några ställen.
Vi tillhör zon 6 eller 7 och bor i norra delarna av Dalarna. Solen ligger på slänten hela dagen förutom på kvällen. Slänten är ca 30 meter lång och ca 5 meter bred. Lutningen ca 45 grader.
Hade först en tanke på att låta den bli en odlad sommaräng men blir så osäker.
Andra tanken var att göra "pölar" av perenna mormors blommor och däremellan gångar av gräs. MEN i och med att slänten är så stor tror jag det där med ogräsrensning blir omöjlig.
Har någon något förslag till en villrådig trädgårdsägare??? g.gif
Kan jag använda en del av slänten till trädgårdsland? Plantera t.ex rabarber, hallon, vinbär mm mm. Eller fungerar det inte i och med att det är lutning?
Väldigt mycket nybörjare och har förra året anlagt min första rabatt någonsin. biggrin.gif
Hjälp....

Mvh.....Anette
kerstin z5-6
En slänt med sol -dvs söderläge känns aldeles för "Fin" för blomsteräng ..men det är ju min smak
Jag skulle odla rosor och perenner där jag smile.gif

Där är säkert zon 4-5 så det finns mycket du kan välja på
Tosan
Min moster har en slänt där hon varvat låga perenner med smultron och jordgubbar. Jättefint! Lite liljekonvaljer kanske skulle passa?
Engla
Tack snälla för snabba svar. Gör lutningen i slänten det värre för plantorna att klara sig? "Rinner" inte vatten och näring ner från de högre etapperna?
kerstin z5-6
[attachment=3718:rosor_o_sten.jpg]Rosor sten och perenner passar bra ihop
-min slänt i skugga
[attachment=3719:web.1back.jpg]
Tesa
Visst kan du odla köksväxter där..du skulle kunna göra ett par terasser kanske för att bar jord inte skall rinna bort, dock..
Äng är svårt att anlägga..för att det skall lyckas måste jorden vara ganska utarmad annars tar gräset överhand..men en ordentligt uppvuxen perennaplantering ger mindre jobb än gräsmatta..det är mycket jobb i början med anläggningen och att hålla efter ogräset innan den "växt ihop" men sen räcker det med ett par rejäla stötar om året..
Jag ser framför mig ett hav av perenner, en fin köksträdgård och även en liten örtagård..örter skulle trivas där, i en solig slänt... happy.gif

Hjärtligt välkommen förresten.. smile.gif
Tosan
CITAT (Engla @ 06-06-2007, 21:34) *
Tack snälla för snabba svar. Gör lutningen i slänten det värre för plantorna att klara sig? "Rinner" inte vatten och näring ner från de högre etapperna?

Jag vet inte, det funkar för henne iaf... men man kanske får tänka på att vattna överst, det nertill får ju vatten iaf sas...
Engla
Bra ideér och råd. Kerstin z 5-6 vilken underbart vacker slänt du har. biggrin.gif Det är så där jag har sett det i mitt inre men vet inte hur jag ska ta mig dit.
Tosan och Tesan precis som ni skriver tror jag nu också att det skulle vara fint med en blandning mellan perenna växter, köksträdgård och örtträdgård.
Det här med jord tycker jag också är ett svårt kapitel. Jorden i slänten är sandblandad. Fungerar det för perenna växter eller måste jag gräva ur och forsla dit matjord. Hjälp....vad ska en nybörjare göra?
Sprang ut och fotade slänten och sänder också med det. Vet inte om det syns men en platå är redan skapad i slänten....där ska mitt hett efterlängtade växthus stå nästa vår. Har i över 15 år velat pyssla om en trädgård och nu äntligen har vi hus och trädgård att göra detta i. Det är ju bara det att jag vet ju inte hur man gör. Läser och läser böcker men i de flesta är det för sådana som redan kan och bara behöver nya ideér.
Tack för svar som jag hitills fått.
Tesa
Det ser ju lite magert och torrt ut så äng kanske inte skulle vara så besvärligt där..Ska du odla köksväxter krävs det ju mycket näring och du lär få vattna en del. Men örter skulle stortrivas.. tummenupp.gif
Det är ju bra för vinterhärdigheten att jorden är sandblandad..tänker man bara på vad man sätter för växter så är det ingen nackdel..men man behöver nog tillföra näring ganska ofta..
Den har verkligen potential att bli nåt alldeles underbart i allafall.. smile.gif
Engla
Hej igen Tesa

OM det skulle bli så att jag odlar blomsteräng i slänten....kan man då även sätta ner perenna växter eller kommer det att se konstigt ut? Tänkte mest på de blommor man kan hitta i äldre rabatter såsom löjtnantshjärta, fänrikshjärta, stormhatt, lupin, vallmo, riddarsporre mm mm.
Tesa
En del av dom växterna skulle ju inte trivas om dom inte fick lite kraftigare jord, de vill ju inte ha det magert som ängsblommorna..lupinerna vill väl ha det ganska magert men resten vill nog gärna ha lite mer mat.. g.gif
kerstin z5-6
och sandjord i en slänt .. det ger minst två zoner bättre läge ..utnyttja det och odla grönfoder nån annan stans tex i pallkrageodling coolgleam.gif
Engla
Kerstin....
jag har varit in och tittat på din trädgård. Ljuvligt...och vilken harmoni. Ett foto säger inte allt och kan tänka mig att det ser ännu bättre ut i verkligheten. Blir glad när jag ser sådana trädgårdar. biggrin.gif Inte vanligt här uppe men jag ser dem när man åker neröver vårt land.

Måste fråga.....om det var du som hade den här slänten i din trädgård.....söderläge, sol hela dagen, 45 graders lutning, norra Dalarna, vanligen zon 7, sandblandad och vad jag förstått mager jord........vad hade du då gjort?
Ska jag t.ex bygga etapper och byta ut mot annan? jord? Om jag skulle plantera precis som det är nu....vilka växter trivs då?
Har hur många frågor som helst men börjar så här....

Alla andra är också välkomna med förslag..... tummenupp.gif

Varma hälsningar från Engla
kerstin z5-6
Börjat med torktåliga perenner och småbuskar -
tex berberis i olika färger -se här
tex Limonium ,vallmo ,lammöra , brudslöja ,penstemoner ,stenpartiväxter öht trivs bra där
När de växt till sig har du lite jordstopp"..och kan fylla på med bättre vara och utöka odlingen smile.gif
Clematis alpina kan nog om du vattnar bra etableringsåret klara att klänga över dina fina stenar
det där anlägger man ju kanske inte i ett huj ... tar ett par år att få det snyggt ...

Bilden är snodd från min trädgårdskompis Ewa i Ångermanland-som du ser en brant slänt-i sydöst , hon har rosor i de lägsta delarna
kanadensiska buskrosor -jättevackert tycker jag smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon