|
Full version: Citronmeliss
Jag köpte en citronmeliss häromdan...undrar vilken i ordningen..och biträdet varnade mig för att "den sprider sig väldigt, bara så du vet.." Men jag hittar aldrig några frösådder och varenda vinter går min planta ut...trots att den faktiskt står i en upphöjd bädd med ganska bra jord...I år ska jag iallafall ha den nån annanstans tänkte jag så får jag se om den överlever.. Men..jag har ändå lite svårt för att ta biträdet på allvar..sprider den sig verkligen så illa?
NEJ, den är inte som ogräs!!! Trivs den så sprider den sig i "omfång" och är lätt att föröka eller flytta till annan plats. Vill du ha härdig planta i zon 4 så får du gärna av mig!  Det är en av mina favoritörter!! Mvh Fenja
Anemone nebulosa
07-06-2007, 00:14
I en liten radhusträdgård hade jag citronmeliss, och något jag märkte när jag rensade i rabatten var att citronmeliss har starka, långa rötter som lätt kan kväva det som är lite känsligare. Hade en löjtnantshjärta i närheten, och den höll på att kvävas av citronmelissens rötter. Av erfarenhet vet jag att den har lätt för att sprida sig - det är inte svårt att ta bort den på oönskade platser, men den växer till sig ganska fort så man får vara snabb om man inte vill att citronmelissen ska ta över i rabatten.
Låter lite märkligt att den inte vuxit till sig i din rabatt... Om du vill att den ska sprida sig tycker jag du ska testa att dela på den, eller eventuellt köpa en ny planta. Så själv funkar ju bra med. Jag vet inte vad för jord den trivs bäst i, men en känsla säger mig att den inte är så extremt kräsen. Jorden jag hade den i var nån blandning av både sand- och lerhaltig - fast jag hade inte "arrangerat" jorden för just citronmelissen, utan det var mest bara så att den var som sådan, den jorden som den växte i..
Jag tycker inte det är så farligt. Visst den blir större, men det är ju bara att gräva bort det man inte vill ha och ge bort. Sprider sig inte heller så där jättefort, inte hos mig i varje fall. Annat är det med Myntor, de har en tendens att poppa upp lite överallt.
Jag köpte ju den där plantan trots biträdets varning så jag har ju en men tack ändå, Fenja Nicoline; Den brukar växa till sig och bli jättefin och stor, men den dör på vintern..har iofs väldigt kallt och blött här vintertid speciellt där kökslandet legat/ligger så det blir kanske för blött tom i den upphöjda bädden (kanske just för att den har sånt kraftig rotsystem då  )..men som sagt jag testar på annat ställe i år.. Tack för svaren..  även om dom var lite motsägelsefulla..
Benägenheten att sprida sig kan bero på jordmånen och växtplatsen, hos mina föräldrar sprider den sig rätt duktigt under vinbärsbuskarna men hos mig verkar den ganska snäll. Jag har kanske inte låtit den blomma lika mycket heller. Den är inte lika vild på att sprida sig som myntor och malört i alla fall.
Citronmeliss är ju en av de örtkryddor som har odlats länge här i norden och ofta även av dem som annars bara odlar dill, persilja och gräslök, så det kan vara så att dessa personer jämför citronmelissen med t.ex. persilja och då tycker att den sprider sig mycket. På så vis kan den ha fått ett något överdrivet rykte om att sprida sig "jättemycket", även om det är ganska modest jämfört med t.ex. just myntor.
Anemone nebulosa
07-06-2007, 11:11
Ja, det är inte så farligt... beror ju också på hur stor trädgård man har och hur tätt olika växter växer intill varandra. Hade pepparmynta, och den spred sig snabbt (som flera ovan har påpekat) genom revor - det gör i alla fall inte citronmelissen!
Ja platsbrist har jag INTE...har några hektar att bre ut mig på..
Åsa, mälardalen zon 2
07-06-2007, 15:22
Ja här är den ett ogräs i torr och mager jord, jag gjorde jättefint i kryddlandet förra året men nu är det citronmelissplantor igen i HELA kryddlandet (-att man aldrig kommer ihåg att klippa bort fröställningarna innan de fröar av sig  )
ingrid fuxwall
07-06-2007, 22:48
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-06-2007, 16:22)  Ja här är den ett ogräs i torr och mager jord, jag gjorde jättefint i kryddlandet förra året men nu är det citronmelissplantor igen i HELA kryddlandet (-att man aldrig kommer ihåg att klippa bort fröställningarna innan de fröar av sig  ) Även hos mig brer den ut sig lite väl mycket men vad gör det! ingrid
Jag har tung lerjord, men citronmelissen frodas verkligen, breder ut sig och frösår sig överallt...Som ogräs betraktat hör den i alla fall till de mer lätthanterliga och det luktar gott om fingrarna när man lukar bort småplantorna.
CITAT (Tesa @ 07-06-2007, 14:54)  Ja platsbrist har jag INTE...har några hektar att bre ut mig på..  Tänk att springa genom ett hav av doftande citronmeliss - vilken lyx! Jag blir rusig bara vid tanken!
CITAT (myy @ 27-07-2007, 11:24)  Tänk att springa genom ett hav av doftande citronmeliss - vilken lyx! Jag blir rusig bara vid tanken! Jojo...om den nu ville sprida sig som ogräs här då...det är ju det den inte gör
Sprider sig rätt bra,har grävt upp alla plantor och odlar cirtonmeliss i krukor nu,för utan denna fina doften vill jag inte vara,jag brukar tar några blad i mitt kvällste på sommaren.
jaha, nu har jag ochså kommit ikapp. så det som ni behandlade i höstas det har jag börjat fundera på nu. vad jag förstår av tidigare inlägg finns det stor chans att min citronmeliss ska överleva vintern och det blir jag jätteglad för. men hur skördar ni den. renate skrev att hon tog lite i sitt te varje kväll, men den har ju växt så jag skulle kunna ha hela byn på melisste varje kväll hela sommaren. kan jag torka den, behåller den den goda smaken? hur hårt tål den att skördas? det är ju snart vår igen så jag måste ju vara beredd
Jag torkar min citronmeliss och kokar te på hela vintern. Även smulad över glass eller fruktsallad är den ett uppfriskande inslag.
hur torkar du den då? i ugn eller?
Jag har en särskild växttork som jag torkar allt från äppelskivor till svamp och kryddor i. Innan det, så torkade jag i ugnen 50° över natten på tidningspapper.
tack så hjärtligt för bra svar, nu kan jag lägga citronmelissfunderingarna på hyllan och börja fundera på något nytt, typ... dragon, har ju en men tror det är en rysk för den växer som bara attan
Min franska växer inte så dåligt den heller... Jag vet inte vad det är för skillnader, men min franska har en ganska stark doft av anis när den har torkat och den luktar starkare än de man kan köpa i livsmedelsaffärerna som färska.
Stella-Polaris
12-12-2007, 01:35
Jag har inga problem. Tvärt om skulle den gärna få växa bättre. Dock tror jag det handlar om man skördar eller inte. De som inte skördar kanske får problem. Själv gödslar jag både mynta och pepparrot för att det skall växa bättre och ändå räcker det inte till.
Eva i Västerås
12-12-2007, 12:32
Apropå dragon, så har jag hittat en "dragon" med jättefin doft och smak. Mexikansk dragon, som egentligen är en tagetes. Liten, ettårig, med starkare dragonsmak än den franska. Lättodlad dessutom. Fast jag sår den oftast inomhus för att få skörda medan sommaren är varm, så smaken är stark.
Snigelhatare
12-12-2007, 13:12
Här sprider sig citronmelissen som ogräs. Inga problem med övervintring heller. Den växer i en rabatt som är väldigt väldränerad. Jag jordförbättrar och försöker "mulla" upp den ibland, men den vill ändå bli för torr på sommaren. Och det blir massor av citronmeliss även ut på grusgången. Den sprider sig lite för mycket men jag skulle ändå inte vilja vara utan den.
De små plantorna är lätta att dra upp, men de stora äldre har rejäla rötter.
hänger väl på med dragonen en sväng till,, är den härdig här hos mej tro? menar då den franska. hur gör ni när ni vill ha en särskild växt alldeles väldigt mycket, och den inte finns hos er trädgårdshandel, brukar ni få beställa hem enkomt för er räkning då eller? är de så serviceminded?
snigelhataren..!! det står inte vilken zon du bor i, men det låter ju underbart med meliss som ogräs tycker jag
ska söka mexikansk dragon, finns det hos impecta tro?
CITAT (tettan @ 12-12-2007, 14:30)  hänger väl på med dragonen en sväng till,, är den härdig här hos mej tro? menar då den franska. hur gör ni när ni vill ha en särskild växt alldeles väldigt mycket, och den inte finns hos er trädgårdshandel, brukar ni få beställa hem enkomt för er räkning då eller? är de så serviceminded?
snigelhataren..!! det står inte vilken zon du bor i, men det låter ju underbart med meliss som ogräs tycker jag
ska söka mexikansk dragon, finns det hos impecta tro? Den mexikanska har jag köpt på Impekta, tyvärr ger den inga frön bara... Har nu läst på om skilnaderna mellan fransk och rysk dragon. Franska sätter inga frön och är smakrik (Artemisia dracunculus) Tvärtom med den ryska (Artemisia dracunculoides) Bör klara Falköping, men tveksam i högre zoner än så. Du får väl satsa på skyddat läge...
får väl flytta den ryska till något blåshål och göra en fransk restaurang på det skyddade området istället, tror ni dom gillar samma käk?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|