Vesna
Hej,

Jag har sett en buske någonstans som jag är lite nyfiken på till min "buskplantering". Om jag minns rätt är denna buske rätt mörkgrön i bladen. Bladen är ovala och lite glansiga eller läderartade eller vad man kan kalla det för. Jag har för mig att jag har sett den under våren, så den bör ju ha blommat eller blomma nu (men jag kan ha fel). Blommorna är som små spretiga bollar i ljusgult eller gräddvitt eller liknande. Jag kan inte uttala mig om hur hög busken blir, men jag har en känsla av att den inte borde bli mer än 1-1,5 meter.

Någon som har en aning om vad jag yrar om?! ohmy.gifD

Annars får ni gärna tipsa mig om andra buskar som kan se liknande ut. Riktigt mörggröna blad och mellan 1-1,5 meter hög smile.gif Den ska iaf inte smälta ihop med en björk smile.gif Mycket viktigt! smile.gif
Fera
Kanske mahonia. De har gula blommor på våren. Inte riktigt bollar mer äggformade blommor. Tjocka,läderartade blad. Järnek har vita blommor. Kommer inte just nu på hur de ser ut. Kolla bilder på nätet!
Big Gardener
Prunus laurocerasus, Lagerhägg. Det finns vanliga sorter, t.ex. 'Otto Luyken' som blir runt 1,5 meter hög.

Vesna
TACK! Det ser ut att vara det jag är ute efter!!! Nu kan jag läsa på mer innan jag ev köper en buske!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon