pixieangel

Hejsan

Jag har precis köpt hus med en för mig väldigt stor trädgård smile.gif Jag är ju van vid lägenhet med en liten uteplats. Så det blir till att lära sig mer om uteväxter och inte bara inneväxter.

Nu har jag ju sprungit och tittat lite i vänners trädgårdar och sett många växter jag vill ha smile.gif

Så jag undrar om någon har några generella tips på hur man förökar bambu? Tyvärr vet jag inte vilken sorts bambu det är men jag kan gärna ta foto.
Jag undrar om det går att ta sticklingar och om det är något speciellt man måste tänka på isåfall.

Sen så undrar jag även hur man förökar syrenträd och om det går med sticklingar?

Och min sista förökningsfråga för denna gången gäller Blåregn hur man kan föröka den.

Jättetacksam för alla tips

Tack på förhand

Mvh
Susanne

KURT
Bambu kan man föröka med frön (men de blommar extremt sällan och moderplantan dör efter blomningen). Enklast är annars bara att försöka dela moderplantan med en vass spade, och få loss en "rugge" .

Ett syrenträd består oftast av en ädelsyren som är ympad på en vanlig syren. Det är ju möligt att göra själv. Men annars kan man också stamma upp en syren till ett träd, men så måste man ju först få en planta av ädelsyren.

När det gäller blåregn så går de att föröka på många olika sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon