|
tiagirl
07-06-2007, 07:18
Av en familj på sex personer insamlade jag igår:
30 L diskvatten 40 L från regnvatten från båten 250 L badvatten 20 L sparat regnvatten från tunna
Vilket gjorde att jag inte grät blod när jag körde vattenspridaren några timmar igår! *s*
Jag är lite överdrivet snål med vattnet, men familjen är på och sparar snällt på det mesta!! Men alltså, nästan 300 liter vatten bara som skulle runnit rätt ut i avloppet...
anna_rispan
07-06-2007, 11:01
Hur menar du att du samlat in badvatten o diskvatten??
tiagirl
07-06-2007, 11:10
Häller inte ut utan kånkar med hinkar och vattenkannor! Blöter ner golven längs vägen ut och när jag är färdig så torkar jag upp allt och så har jag vattnat massa "gratis" och får rena golv!  Ibland är jag nog lite dumsnål men det är ju rätt mkt vatten när alla badat och duschat...
Det är mycket badvatten det där  Två personer kan tvätta sig helt rena med 10 liter vatten utan några större problem. Det sätter lite perspektiv på badandet i badkar och slöduschandet i en kvart... Själv satte jag på vattenslangen och la den under rhododendronen i en halvtimme igår. Så mycket "vattenpolis" är jag  (Tillägg: och om vår värmepanna hade funkat hade jag både badat badkar och slöduschat glatt... men när man måste värma vattnet med vattenkokare och tvätta sig i bastun får man snabbt koll på hur mycket som egentligen behövs...)
tiagirl
07-06-2007, 11:22
Jo, man slösar för mkt på vattnet. Helt klart. Miljömässigt och ekonomiskt. Nu är väl vattnet inte svindyrt, har dock inte en susning av vad det kostar men jag gillar att spara...  Och snart är värmen igång så vi kommer vattna två timmar varje dag med vattenslangen.... Tvättade händerna en dag under en kastrull i köket(passade på att blötlägga den medans jag ändå lät vattnet rinna för jag tvättade mig!) och det gick åt 3 L, räcker ju till alla blommor inne ju! Nu får jag ångest varje gång ungarna ska tvätta sig om händerna eller borsta tänderna för dom låter bara vattnet forsa ut!!!! *fnissar* Vår vv tillåter inte "vuxenbad". Räcker bara att fylla knappa halva badkaret så när man väl orkar ta sig för ett bad så måste man stå och koka kroppkaksgrytor på spisen. *suck*
Hi! jag provade med min vattenslang hur lång tid det tog att fylla en 10liters hink. Sen räkndade jag ut vad det innebär ungefär. Det vart cirka 1000L/Timme. Om du hade på din vatten spridare någon timme. Så kan du själv räkna ut förbrukningen. Nu kan det vara så att med en vattenspridare går det långsammare. Prova!! 1000L kostar cirkus 15Kr.
anneli85
07-06-2007, 13:15
Ja jag vattnar i trädgården minst 1 timme varje kväll och duschar och badar bubbelbad hej vilt....hmmm det blir nog ganska många liter, eller kubik kanske jag ska uttryck mig i.....tur att man har sjövatten, alldeles gratis!
Hi! Anneli85 Har du eget vatten så spelar det ingen roll men Tiagirl Hmmmm.
Visst ska man spara vatten även om man har egen brunn men jag kan nog inte tänka mig att vattna blommorna med vatten jag har diskat eller tvättat kläder eller mig själv i. Inbillar mig att växterna inte mår bra av div rengöringsmedel. Däremot är det självklart för mig att samla regnvatten att vattna med.
tiagirl
08-06-2007, 08:41
CITAT (Emssal @ 08-06-2007, 08:51)  Visst ska man spara vatten även om man har egen brunn men jag kan nog inte tänka mig att vattna blommorna med vatten jag har diskat eller tvättat kläder eller mig själv i. Inbillar mig att växterna inte mår bra av div rengöringsmedel. Däremot är det självklart för mig att samla regnvatten att vattna med. Trodde inte jag heller förrens jag bla läste någon som ALLTID gjorde det och hennes växter var kanonfina efter många år. Sen så är ju inte diskmedel eller schampo skadligt för naturen för annars hade man ju inte fått hälla ut det i avloppet, tvätta sig i havet, utedusch osv... Duschade igår och hällde idag ut 60 L vatten på blommorna i rabatten! *s* Jäklar vilka armmuskler jag kommer få då jag faktiskt lyfter lite på kannorna(jämnvikt)som om jag tränade!!
Lena i Torslanda
08-06-2007, 08:56
Avloppsvatten går ju faktiskt till reningsverk och inte ut i naturen!
anna_rispan
08-06-2007, 09:03
CITAT (Lena i Torslanda @ 08-06-2007, 09:56)  Avloppsvatten går ju faktiskt till reningsverk och inte ut i naturen! Mmm, vatten jag tvättat händerna i är inte lika skitigt som skiten jag spolar ner i toaletten. Ändå så blandas det.
CITAT (anna_rispan @ 08-06-2007, 10:03)  Mmm, vatten jag tvättat händerna i är inte lika skitigt som skiten jag spolar ner i toaletten. Ändå så blandas det. Mänsklig avföring / rengöringsmedel: inget av det är väl bra att släppa ut utan rening? Urin är väl bra utspätt som gödning men annars tror jag nog att det är bäst om det renas/behandlas/rötas innan det hamnar i naturen igen...
Shampo kan visst göra skada! Läs här om Clearasil/Head & Shoulders tex! http://www.snf.se/verksamhet/konsument/hmv-mjallschampo.htm
CITAT (karjo @ 08-06-2007, 11:48)  Shampo kan visst göra skada! Läs här om Clearasil/Head & Shoulders tex! http://www.snf.se/verksamhet/konsument/hmv-mjallschampo.htm Tack för den infon. Nu ska jag sluta köpa shampo/medel med ZINKPYRITION i.
Nej, det enda vatten jag samlar är regnvatten, har tunnor/hinkar vid hängrännorna. Vi har egen brunn och 3-kammarrening för allt vi spolar ut.
jesca_j
09-06-2007, 12:36
I vissa sjöar är det väl inte tillåtet att tvätta sig med tvål och schampo (vid camping osv)? Just på grund av alla kemikalier som släpps ut i vattnet.
mamamaggan
09-06-2007, 13:10
Det finns ju en mening med att använt vatten ska renas innan det får släppas ut i naturen igen. Det finns väl ingen som nu för tiden får släppa ut sitt använda vatten rakt ut t ex i en stenkista.
anna_rispan
09-06-2007, 22:08
CITAT (karjo @ 08-06-2007, 11:48)  Shampo kan visst göra skada! Läs här om Clearasil/Head & Shoulders tex! http://www.snf.se/verksamhet/konsument/hmv-mjallschampo.htmOj det var intresanta grejer. Innehåller schampon fortfarande så mycket av zinkpyriton? Heter det så på flaskan? Kommer att tänka på triclosan som var poulärt i tandkräm. Nån som minns det?
Man brukar ju använda såpvatten till att spruta växter som har problem med löss etc , utan att dom tar skada av det. Jag samlar allt regnvatten jag kan så att växterna får lite "rent"vatten, för i kranvattnet är det ju en massa olika saker ,typ flour. , och jag retar mig väldigt när jag ser hur folk låter kranarna vara öppna när dom borstar tänderna, Men det jag undrar över är....Var förvarar man flera hundra liter tten om dagen ???Det måste ju ta en himla stor plats, och växterna kan ju inte ta hur mycket vatten som helst.. Att slösa med våra naturtillgångar har inget med om det är ens "eget" eller andras att göra, till slut tar allt slut, och om inte förr så får man senare tänka om. Det har aldrig varit riktig vattenbrist i Sverige....ännu, men tyvärr ommer även det att nå er. Jag hade många diskussioner om att ha en massa myslmpor tända i tid och otid...fick ofta svaret..ja men vi har så gott om el, så det blir inte så dyrt..Bara några få år senare hade det vänt sig till ,, vi ska nog inte slösa så mycket med elen..... eller nandra naturtillgångar om vi vill att vår planet ska må bra....däremot kan vi slösa med leenden och vänlighet, för det mår alla bra av
mamamaggan
10-06-2007, 02:34
Men det vatten som spolas ned i avloppet försvinner väl inte? Det renas väl och släpps ut någonstans. Annars vore ju idén med reningsverk förgäves. Det sägs att en del floder i Europa har passerat människoskroppen ett otal gånger.
I vår kommun har man numera tagit i med hårdhandskarna mot sommarstugeägare vid sjöar där man tidigare släppt ut t ex sitt diskvatten rakt ut i sjön. Numera ska man ha system som renar vattnet innan det filtreras ner i marken.
Christer i Falköping
10-06-2007, 06:45
Dessutom brukar vi ju inte ha någon större vattenbrist i vårat land, plus att de som lever i torra områden knappast blir hjälpta av att vi inte använder vårat vatten? De får ju inte mer vatten hos sig för det. Christer.
Njae, det får dom kanske inte, men risken blir att det kan börja bli ont om vatten även där det inte brukar vara det. Här nere har det blivit riktiga politiska vapen när det pratas om användning av vatten, det har uppstått verkliga ovänskaper mellan kommuner när det börjas prata om att byta riktning på vattendrag.etc För ett par år se fick dom ta till tankfartyg och fylla dom med vatten och skicka över det till Mallorca som var snustorrt..och i Barcelona har vi haft vattenransoneringsmolnet hängande över våra huvuden flera somrar i rad..De värsta är ju att det blir så stora brandrisker i samband med torka......Men än så länge finns det väl tillräckligt i Sverige som tur är., och jag hoppas att det kommer att fortsätta så..
anna_rispan
12-06-2007, 17:22
Det finns faktiskt samhällen i Sverige som får hushålla vattenanvändning redan i dag i Sverige. Om ni söker nånstans så kan ni säkert hitta artiklar. Jag läste (2007) om en ort i Sörmland som hade problem med att få vattenreservoaren att räcka. Den fylldes under natten och skulle räcka för dagens förbrukning, men det var knappt att den gjorde det. För att folk vattnar gräsmattor? Borstar tänder under rinnande vatten? Diskar under rinnande vatten? Badar i badkar? Vet inte exakt vad man ska skylla på men inte kan vi bara tänka att vi har gott om vatten i Sverige?
Edit: försökte hitta det nu: gnesta eller södertälje...hittade nåt om Karlskoga. Nåt som nån känner igen? Om Karlskoga o vattenbrist?
För några år sedan hade vi vattningsförbud i min kommun. Det var tufft. Till det som var nyplanterat och därför ömtåligare använde jag allt gråvatten jag hade.
tiagirl
13-06-2007, 07:48
På Öland har vi haft vattningsförbud väldigt ofta, kanske är det det jag har i ryggmärgen(förutom sambons gnäll om dyra räkningar *s*).
Men vilket ståhej om användningen av begagnat vatten! Tycker jag är väldigt "medveten" som hellre använder 300 L av familjen en dag istället för att hälla ut detta vatten och sen använda ytterligare 300L när jag vattnar... Och som sagt, mina blommor växer så det knakar och far inte illa av smutsvatten.
Vi har haft bevattningsförbud flera somrar i rad. Vi har fått vattna blommorna typ, men i år bara med vattenkanna. Sen vad det är för skillnad om jag drar fram slangen till grönsakslandet och fyller kannan, eller om jag duschar direkt, det låter jag vara osagt... Det är nog viktigast att använda insidan, ta reda på det vatten man kan och återanvända tex. Vi har tex fyllt hinkar och kannor från sonens badpool osv. Men nu kommer det vatten i rikliga mängder igen.
CITAT (tiagirl @ 13-06-2007, 08:48)  På Öland har vi haft vattningsförbud väldigt ofta, kanske är det det jag har i ryggmärgen(förutom sambons gnäll om dyra räkningar *s*).
Men vilket ståhej om användningen av begagnat vatten! Tycker jag är väldigt "medveten" som hellre använder 300 L av familjen en dag istället för att hälla ut detta vatten och sen använda ytterligare 300L när jag vattnar... Och som sagt, mina blommor växer så det knakar och far inte illa av smutsvatten. Jag förstår att du vill vara "medveten" men man kan vara medveten på många sätt. Det finns krav på rening av sådant vatten du häller ut i trädgården, åtminstone om ni använder någon form av rengöringsmedel när ni tvättar er och diskar. Att blommorna mår bra är ingen garanti för att du inte förorenar grundvatten, sjöar och vattendrag. Nu är kanske du den enda som gör så här i dina trakter så påverkan just där kanske blir minimal, men många bäckar små... Varför inte ta reda på vad din kommun har för krav på rening, kanske tvåkammarbrunn eller liknande, bygga upp en öppen sådan rening så att du kan ta hand om det renade vattnet? Vet inte om det är möjligt att göra så, är verkligen ingen expert, men det borde inte vara omöjligt.
anna_rispan
18-06-2007, 12:33
CITAT (Tosan @ 13-06-2007, 08:50)  Vi har haft bevattningsförbud flera somrar i rad. Vi har fått vattna blommorna typ, men i år bara med vattenkanna. Sen vad det är för skillnad om jag drar fram slangen till grönsakslandet och fyller kannan, eller om jag duschar direkt, det låter jag vara osagt... Det är nog viktigast att använda insidan, ta reda på det vatten man kan och återanvända tex. Vi har tex fyllt hinkar och kannor från sonens badpool osv. Men nu kommer det vatten i rikliga mängder igen. jo det är ju skillnad. med vattenkanna utan stril så blir ju vattnet mer samlat. man får hälla långsamt förståss. med stril blir spridningen större o med vattenslang o spridare på så blir det ju väldigt spritt o en hel del dunstar ju bort. de tips som kommuner delar ut är väl gjorda enklast möjliga o utgår väl från hur det mest sannolika är. vattnar man med slang utan spriidrae o inna solljuset gassar för fullt kanske det jämnar ut sig? fast å andra sidan så är det ju bekvämare så sannolikheten för att vattna mer än man borde vid vattenbrist ökar ju... nån som hänge rmed hur jag tänker?
CITAT (anna_rispan @ 18-06-2007, 13:33)  jo det är ju skillnad. med vattenkanna utan stril så blir ju vattnet mer samlat. man får hälla långsamt förståss. med stril blir spridningen större o med vattenslang o spridare på så blir det ju väldigt spritt o en hel del dunstar ju bort.
de tips som kommuner delar ut är väl gjorda enklast möjliga o utgår väl från hur det mest sannolika är. vattnar man med slang utan spriidrae o inna solljuset gassar för fullt kanske det jämnar ut sig? fast å andra sidan så är det ju bekvämare så sannolikheten för att vattna mer än man borde vid vattenbrist ökar ju...
nån som hänge rmed hur jag tänker? Jo, jag tror jag förstår hur du tänker. Och det skrivs väl kanske mest för att folk ska fatta att det verkligen är lite vatten. Jag använder ff vattenslangen och duschmunstycket, men ser till att vattna ordentligt och sällan ist för en skvätt varje dag, och inte använda mer än vad jag verkligen behöver. Växterna får torka och sloka en aning när det är så. Man får se till å använda insidan liksom.
Är det inte skillnad mellan att släppa ut gråvattnet i sjön och att vattna sina växter inne och ute med det. Anledningen till att reglerna om vattenrening skärptes var väl att sjöarna blev övergödda,nb eftersom disk/tvättmedel, schampo, tvål mm i praktiken bara är näring. Finns det inte nya reningsystem där man låter vattnet rinna genom sand innan det kommer till sjön. Jag är inte säker men har fått för mig att det finns sådana diskussioner!
Det skulle vara kul om ngn riktigt kunnig kunde svara på detta.
Jag tycker bara att det är tråkit när ngn som egentligen gör vettiga saker blir kritiserad bara på grund att den kritiserande är okunnig!
Alexander-VG-zon3
18-06-2007, 21:21
Sverige är väl inte direkt i världen ett land som har det fattigt med vatten ,, tvärtom så har vi gott om vatten här
finns en viss skillnad på svår sommar torka till torka som sträcker sig under månader .
vad jag vet så har vi vatten i kranen även under sommaren . och det är väl sällan vi behöver använda vatten dunkar eller likande .
att vi får bevattningsförbud är ju för vi ska spara på vattnet i naturen och inte slösa med det i poolen och trädgården m.m .
typ här får vi med bevattningsförbud och annat flera somrar ,, gräset blir brunt och träden får en tidigare löv fällning och vatten nivån sjunker och bäckar och små åar torkar ut i skogen m.m. men dock är vi långt ifrån torka det är bara svår sommar torka .
tiagirl
18-06-2007, 22:34
CITAT (evely @ 18-06-2007, 22:07)  Jag tycker bara att det är tråkit när ngn som egentligen gör vettiga saker blir kritiserad bara på grund att den kritiserande är okunnig!  Eftersom det bara är jag som gör så här så är det nog inte någon större fara för resten av landet. Ni kan nog fortsätta njuta av naturen och bada i sjöarna!!! Undra va alla som bor i båt, dom som tältar, åker husvagn, bor i sommarstugor utan avlopp mfl gör av sitt vatten? Ah!  Dom tar sin diskbalja till närmaste avlopp! Smart!!
mamamaggan
19-06-2007, 05:13
CITAT (tiagirl @ 18-06-2007, 23:34)   Eftersom det bara är jag som gör så här så är det nog inte någon större fara för resten av landet. Ni kan nog fortsätta njuta av naturen och bada i sjöarna!!! Undra va alla som bor i båt, dom som tältar, åker husvagn, bor i sommarstugor utan avlopp mfl gör av sitt vatten? Ah!  Dom tar sin diskbalja till närmaste avlopp! Smart!! Sommarsstugor FÅR INTE släppa ut sitt avlopp rakt ut!!!!!! Den som tältar/ har husvagn kan väl inte hälla ut sitt " skitvatten " direkt ut heller , på tältplatser finns det avlopp !!!!!! Har du inte förstått vad reningsverk är till för? Verkar som du bor på Öland, har inte ni algblomning där ? Någonsin hört varför? Bl a för att det släpps ut för mycket orenat vatten som kommer ut i Östersjön!
Maria S
19-06-2007, 07:45
CITAT (tiagirl @ 18-06-2007, 23:34)  Undra va alla som bor i båt, dom som tältar, åker husvagn, bor i sommarstugor utan avlopp mfl gör av sitt vatten? Ah!  Dom tar sin diskbalja till närmaste avlopp! Smart!! Jag vet inte var alla som har båt gör av sitt diskvatten. Men jag vet var det tiotal båtar jag regelbundet är ute och dyker med gör av sitt vatten. Det går till en tank som töms i avloppsanläggning i land. Om det är för att det är lag på det (vet att det var ett lagförslag uppe för några år sedan, men vet inte om det gick igenom) eller om det är för att alla båtägarna är dykare och därmed på ett annat sätt än de flesta faktiskt ser vad som händer i våra hav pga övergödning (ingen rolig syn) låter jag vara osagt. Det är väl lite som den gamla tomatdiskussionen - skall man köpa lokalproducerade tomater istället för de som fraktats med lastbil genom hela Europa från Spanien och släppt ut en massa avgaser längs med vägen? Vid en första anblick verkar det logiskt, men någon som räknade på det hela kom fram till att det ökar energiåtgången avsevärt att värma växthus i jämförelse med att frakta på lastbil. Alla mynt har två sidor och vilken sida som är rätt är inte alltid uppenbart ur miljösynpunkt. Ofta har jag en känsla av att det handlar om att välja mellan pest och kolera - hur man än gör blir det fel. Sen är det väl upp till var och en att göra en bedömning kring vad som är största problemen för just dem (så länge det är inte är olagligt såklart) I mitt fall som tillbringar mycket av min fritid under ytan i hav och sjöar är valet enkelt i just den här frågan - vattenbrist är ett betydligt mindre problem i Sverige idag än övergödning av vatten. Således skall allt använt vatten in i avloppshanteringen. /Maria - som således har moraliska dilemman inför varje tillsats av gödsel i trädgården... Det är inte lätt att försöka vara miljömedveten.
tiagirl
19-06-2007, 08:20
CITAT (Maria S @ 19-06-2007, 08:45)  /Maria - som således har moraliska dilemman inför varje tillsats av gödsel i trädgården... Det är inte lätt att försöka vara miljömedveten. Med att starta en diskussion får man veta/lära sig mycket minsann.  Eller diskussion, ett inlägg rättare sagt. Ganska så intressant slutände på det här, ska kolla upp med kommunen vad det sägs här; av ren nyfikenhet faktiskt. Och nej, jag bor inte på Öland. Längre. Ang ett annat inlägg.
Jag är en syndare har förvisso egen djupborrad brunn, men har senaste dagarna vattnat med vatten spridare i mina rabatter och fyllt våran 23000l pool, får nu lite dåligt sammvete när jag läser vad ni skriver och hur ni kämpar, lovar att skärpa mig.
labbråttan
20-06-2007, 20:15
CITAT (anna_rispan @ 09-06-2007, 23:08)  Oj det var intresanta grejer. Innehåller schampon fortfarande så mycket av zinkpyriton? Heter det så på flaskan?
Kommer att tänka på triclosan som var poulärt i tandkräm. Nån som minns det? Zinkpyrition ingår i mjällschampo. Det är det bästa medlet för att ta bort mjäll. Mjäll är svamp. Zinkpyrition är svampdödande. För att uttrycka mig kortfattat....  Allt bra har en baksida.
Jag tycker fortfarande att diskussionen är lite konstig. En person häller ut sitt gråvatten i trädgården för att spara vatten och blir rakt av behandlad som att hon häller ut den i havet/sjön/ån. Jag menar att det inte är samma sak. Jag menar att näringen i det vattnet tas om hand av växterna. Finns det gifter i vattnet är det naturligtvis inte bra!
VAd som är bra ur miljösynpunkt är sällan logiskt och konsten att applicera rätt studie i rätt situation är just en konst, många gånger så kommer det senare en annnan studie som stjälper undan den felaktiga tolkningen. Så länge som vi inte verkligen har problem med torka lär ingen myndighet göra ngn ansträngning för att lösa den här frågan.
Min gissning är att kommunens miljötjänsteman kommer att ge ett fegt ickesvar, vissa här kommer att tolka det som att de hade rätt och andra kommer att tolka det som att de hade fel och jag och antagligen några till kommer att känna att de inte fick ngt svar. Det är synd att det är så svårt att veta vad som är rätt...
mamamaggan
20-06-2007, 21:28
Att det inte skulle komma ut i vattendragen är väl verkligen en sanning med modifikation likaså att växterna tar upp all näring och ev. gifter.
Visst är det väl så att bönderna har fått restriktioner angående gödning med vissa medel just p g a att de kom ut i vattendragen och ställde till elände. Vattnet i " vår " sjö var förr väldigt näringsrikt p g a detta men tack vare dessa restriktioner har vattnet förbättrats.
Tänk dig tanken att vi alla skulle samla vårt använda vatten och hälla ut det utan rening , vet iaf att det är strängt förbjudet i vår kommun.
Visst kommer böndernas gödsel ut i vattendragen, visst gör det så. Men då får vi diskuttera att minska näringen totalt i stället för att inte använda gråvattnet. Ska man diskuttera gifterna så får man diskuttera vilket diskmedel/shampo/tvål kanske till och med tvättmedel som används. Det blir komplicerat och det är säkert just det som är anledningen till att kommunaltjänstemän är fega
Gråvattnet måste väl andå (under förutsättning att inget gift kommit in i det) anses som ett svagt gödselmeldel och min personliga gissning är att mindre näringsämnen läcker ut om man använder svag näring ofta än om man stötdoserar med mycket starkt ett par gånger per år.
Detta är en intressant och säkert mycket komplex diskussion.
Guldvatten kan ju tex också innehålla gift. Tex när en person äter pencilin så kissar den ut pencilin, alla som äter ppiller och dyl kissar ut hormoner som är ett gift i naturen. Det finns fler situationer då människor kissar ut gifter, men det är också en annan diskussion.
CITAT (mamamaggan @ 09-06-2007, 14:10)  Det finns ju en mening med att använt vatten ska renas innan det får släppas ut i naturen igen. Det finns väl ingen som nu för tiden får släppa ut sitt använda vatten rakt ut t ex i en stenkista. Mjaa, det var inte så länge sedan vi installerade vår avloppsanläggning och BDT (Bad-disk-tvätt) renas genom infiltration i en markbädd. Dvs, det sipprar ut genom rör som ligger bara litegranna nergrävt i marken bakom huset. Jag bor PRECIS vid en vattentäkt och därför har vi en separat slamtank för toavattnet men annars hade vi fått tillåtelse att låta hela alltet gå ut i marken sa tjejen från kommunen. Så nog är det nästan som en stenkista iallafall? Jag skulle inte oroa mig över att vattna med disk och tvättvatten MEN det ger ju en liten tankeställare, varför använder vi kemikalier vi inte tror naturen klarar av? Bättre då att använda medel som bryts ner lätt oavsett man vattnar med skurvattnet eller inte? Helene
anna_rispan
25-06-2007, 13:27
Halloj! Nån som kan förklara för mig vad en stenkista är o hur det funkar med avloppsvatten i den?? Apropå båtar: från WWF o sundweb Artikel på WWF"WWF: Färjor dumpar avloppssvatten [18/6-07] De flesta passagerarfartyg dumpar fortfarande sitt avloppsvatten obehandlat i Östersjön, rapporterar WWF. Bara nio av femtio rederier har förbundit sig vid att behandla avloppsvattnet miljövänligt. Till dessa hör samtliga stora finska rederier, såsom Birka Line, Seawind Line, Silja Line, Tallink och Viking Line. WWF skickade en vädjan till alla rederier som trafikerar i Östersjön. WWF uppmanar rederierna att före slutet av år 2007 upphöra med att släppa ut avloppsvatten i Östersjön. Enligt WWF är de finländska och estniska rederierna mest miljöinriktade och de undertecknade WWF:s vädjan. Däremot anslöt sig inte ett enda svenskt rederi till WWF:s rekommendation. Passagerarfartygen dumpar sitt avfall främst på internationellt vatten där det är lagligt. WWF poängterar att det i de flesta Östersjönationerna är olagligt att släppa ut avloppsvatten från småbåtar och att det därför är märkligt att det fortfarande är möjligt för rederierna att dumpa avloppsvatten på internationella havsområden. " från www.sundweb.com
mamamaggan
25-06-2007, 23:18
De stenkistor jag sett har i princip bara varit ett hål , kanske 1 m djupt , fyllt med sten där man släppte ut sitt avloppsvatten. Sedan fick vattnet leta sig ut i marken bäst det kunde. Är i dag förbjudet i vår kommun och skulle tro att det är så i de flesta , om inte alla , kommuner.
wolkenkrabber
26-06-2007, 05:49
lite vattenpolis är jag nog, när jag vattnar orkidéer häller jag vatten igenom krukan så det rinner ut på fatet, det vattnet häller jag i andra blommor som behöver vatten, och allt gammalt kaffe häller jag i vattenkannan och vattnar med i trädgården... det blir ju utspätt med det vattnet man fyller på kannan med sen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|