Full version: streliza
Åsa K, zon 1
Hej

Jag vet att det är flera här på forummet som odlat denna blomma men jag kan inte få upp informationen i *sök* (förmodligen gör jag fel när jag söker)

Jag köpte för några år sedan en planta på Madeira och nu började den se ut att vantrivas, bladen rullade ihop sig. Jag tog den ur krukan och vad fann jag.....jo massor av tjocka knölrötter liknande dahliarötter.

Så nu till min fråga....vad gör jag med rötterna? Kan jag ta bort en del av dem? Annars behövs en jättekruka för att få plats med alla rötter.

Tacksam för all hjälp rolleyes.gif
zaaritha
Strelitzia, sökt på det?
Kanske du råkat stava fel?
kerstin z5-6

Nej ! rötterna är känsliga -krukstorlek modell större är av yttersta vikt om man ska få den att blomma ..
sqrulan
Jag har haft min i flera år nu,sådde den själv.Stor kruka vill den ha.

Hoppas på en blomma snart rolleyes.gif

Åsa K, zon 1
Tack snälla för hjälpen rolleyes.gif

Vilken tur att jag inte började "slakta" den, men det har varit alldeles för varmt för att göra annat än att vattna-vattna. Då vet jag att jag skall leta reda på en "jättekruka"
lissa
OH, jag bara måste gratta er som har lyckats med att få fram den underbara växten från frön. Jag försökte en gång men efter att den hade grott dog den.. Nu har jag ett par frön som jag inte vågar så än, väntar på att ha lärt mig lite mer.... smile.gif
skogstroll
ja suck jag har en som frösåddes för typ 25 år sen men den vill inte blomma. Står i en stor djup kruka. Den kanske måste delas upp... confused.gif
kerstin z5-6
Gödsel? Hur stor är stor ?? min kruka är 50 cm eller mer tvärsöver .. och minst 55 djup
skogstroll
ungefär som din kruka fast kanske lite djupare... jag fick den av mamma för hon skulle slänga den på komposten -fear-.gif
så jag har gett den näring och gödsel och så får den stå ute i sommar, så jag får se om det funkar... men jag är tveksam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon