Gnuttis
07-06-2007, 09:26
Blev med växthus i år och planterar grönsakerna enbart i krukor. Har redan börjat fundera på vinterna och komamnde vår.
Det jag funderar över vad ska jag göra med den jord som jag planterat i i år? Måste den ner i komposten, och i såfall hur länge ska den vara där, eller går det att återanvända den direkt nästa år?
Någon som vet hur det fungerar?
Eva i Västerås
07-06-2007, 09:29
Krukjord får du räkna med att den är helt utsugen efter en säsong.
Dessutom blir det lätt sjukdomar om du återanvänder samma jord.
Kan du lägga den jorden på rabatter och använda annan kompostjord nästa år?
Gnuttis
07-06-2007, 09:40
För tillfället så har jag ingen kompostjord att ta till. När vi flyttade in i huset för lite förra våren så fick vi med 4 st komposter. Tyvärr så är de fulla med pinnar, krukor, diverse plastföremål….
Ett av mina projekt är att försöka rensa upp i den här röran, men det kommer väl ta ett tag. Just nu finns det så mycket annat (och mycket roligare) att göra i trädgåreden än att stå och gräva i komposthögar.
Men är det en dum ide att slänga årets jord i komposten uppblandat med höstens löv? Kommer inte näringen tillbaka då?
Jag slänger alltid ut använd krukjord direkt i trädgårdslandet. Förstår inte meningen med att jorden ska en runda i komposten först! Eftersom man ändå gödslar höst eller vår, så blir det bra. Jag har gjort så i 30 år och det funkar.

Jag vet inte om det är värre med krukjord efter växthusodling, eftersom det blir mer intensiv odling. Fr o m 2008 kommer jag att odla i krukor i växthus, men kommer ändå att göra likadant med den krukjorden.

Fast använda den i växthuset igen, är kanske inte så bra idé.
Eva i Västerås
07-06-2007, 10:03
Bara en vinter är nog i minsta laget, är jag rädd. Jag skulle inte riskera det.
Det ska gärna gå ett år emellan, så ägg, larver, bakterier, svampar, virusar osv hinner dö, innan jorden ska tillbaka in i växthuset.
Men givetvis ska du spara jorden. Gör en ny komposthög/behållare, som sedan får ligga till våren efter. Fyll på med allt möjligt gott under hösten och vintern och nästa sommar, och låt det mogna vidare.
4 komposter är bra, så någon har tänkt till, även om det sedan blivit kompostmisshandel av det hela.
Ett svårt brott i mina ögon...
Vi fick skicka bortåt 2 m3 kompost till soptippen när vi flyttade in i förra huset. Där var så fullt med glassplitter och skräp så det gick inte ta reda på. Det sved!
Lena i Torslanda
07-06-2007, 10:05
Det brukar inte vara så mkt jord kvar i en kruka som man haft tomat eller gurka i. Den brukar var helt fylld av rötter så problemet vad man ska göra med kvarvarande jord är inte så stort. Det lilla som finns kvar hamnar i rabatterna.