emmsing75
Nu är vi äntligen klara med en spaljeställning (tänk fotbollsmål men med metalltrådar spända mellan stolparna och ribban) där vi satt ett persikoträd (Frost) som vi ska spaljera och nu har jag tänkt mig sätta två vinrakor på varsin sida om spaljen så att de liksom klättrar upp på varsin sida och sen tids nog möts och får gå omlott på ovansidan. Jag vet dock itne vilka sorter jag ska välja. Det bör vara några som tål minst zon 3 (hellre högre zoner eftersom det känns "tryggare") och de kommer inte heller att stå på det optimala stället eftersom det kan bli lite blåsigt på stället där de står men jag tänkte ändå prova. Helst skulle jag vilja ha en blå och en grön druva och tanken är att de ska vara goda och söta att äta (nåt vin kommer vi inte ge oss på att göra) vara tåliga och ge stor skörd. Jag är inne på att köpa Zilga men är inte helt säker så jag tar tacksamt emot tips om bra druvor att sätta samt också vad man bör tänka på när man planterar vinrankor, om man måste ha nån sorts jord och när bästa tillfället att plantera är.
Eva i Västerås
Zilga är nog bäst.
Ludvig Johansson
Zilga är en bra blå, Sukribe en bra grön. Varm sandig jord. Gärna några ljusa stenar under som speglar upp ljuset och ger bra mikroklimat, t.ex. kalksten. Plantera i april/maj/juni. Vattna nångång då och då första sommaren. Etablerade vinrankor är torktåliga. Vindruvor behöver mycket sol, särskilt druvornas mognad beror av detta. Andra sorter som kan vara alternativ till Zilga är Rondo, Leon Millot, Skandia, Hasansky-sladski (stavning?). Rondo är klart känsligare än Zilga, men frukten mognar tidigare. Madeleine Angevine är en fin grön druva som går i zon 3.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon