Annika i Korsholm, Finland
Hej!

Jag har förodlat minimajs och köpte normalstor sockermajs. Sedan läste jag någonstans att man endast ska odla en sorts majs pga korsbefruktning (tror jag) och att det måste vara minst 400 m mellan olika sorter. Gäller det också för hemförhållanden där majsen bara ska ätas och inte sparas frön till nästa år och där det är frågan om minimajs och normalstor sockermajs?? Vad händer om majs blir korsbefruktad? Hur fungerar det här vid tät bebyggelse där kanske också grannar vill odla majs?

Jag hade tänkt ha dem på samma ställe. De sa att det tar till hösten innan de stora majsen är färdiga och av egen erfarenhet brukar minimajsen bli färdiga i slutet av juli, kanske senare i år för att jag försådde så sent. Kanske de blommar på olika tider så att korsbefruktningen inte är något problem eller måste jag ge bort ena sorten?
Tesa
Minimajsen blir ju ungefär som vanlig majs om man inte skördar den i tid och eftersom du inte ska ha befruktade korn på minimajsen så kan du ju bryta av hanblomman i toppen så befruktar inte den den andra majsen heller...fast egentligen tror jag inte det skulle spelar nån roll, tror att det egentligen bara gäller den supersöta majsen som inte utveckalr samma söthet om den befruktas av vanlig majs..
Annika i Korsholm, Finland
Tack för svaret!

Jag planterade ut alla majsen på samma ställe nu så får jag bara hoppas då att det blir bra. Annars så tycker jag nog att minimajs och sockermajs är olika sorter för minimajsen blir inte lika lång och kolvarna förblir ju små på minimajsen även om den får växa för länge. Men det går säkert bra i alla fall nu eller det får jag ju se åt hösten sedan.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon